Dette Ryanair-flyet skal ta av fra Moss Lufthavn til Barcelona. Til neste år er dette en rute som forsvinner fra Rygge. Foto: KNUT-ERIK MIKALSEN

Selskapet har så langt skrellet vekk 14 ruter fra Moss Lufthavn Rygge og Sandefjord Lufthavn Torp. Det innebærer at tett på hver tredje rute blir borte.

For den tredje flyplassen Ryanair operer på i Norge, Haugesund Lufthavn Karmøy, er ruteprogrammet for neste år ikke klart ennå. Den totale reduksjonen blir derfor trolig enda større.

— Vi er forberedt på kutt også hos oss, sier Haugesunds lufthavnsjef, Tore Lillenes, til Aftenposten.

Årsaken til Ryanairs kutt er dels mangel på flykapasitet, men også en generell tilpasning av selskapets rutenett ut fra etterspørselen i de lokale markedene.

Kommunikasjonsdirektør Robin Kiely sier til Aftenposten at Ryanir er klar til å øke satsingen i Norge igjen så snart flyflåten blir økt.

Vil gi underskudd

Aller hardest skrur selskapet ned på den flyplassen selskapet er desidert størst på i dag, Moss Lufthavn Rygge.

Her vil hver fjerde rute fra sist sommer, blir borte til neste år.

Mens selskapet i årets sommersesong opererte med 39 ruter fra Rygge, skjærer irene ned til 28 når sommersesongen 2015 tar til.

Pål F. Tanberg, Rygge. Foto: Håkon Mosvold Larsen, NTB Scanpix

Ryanair, som totalt dominerer virksomheten på Østfold-flyplassen, skal bl.a. fjerne ruter til populære feriedestinasjoner som Barcelona, Kos, Malta, Rhodos, Faro og Ibiza.Rygge har hatt sort bunnlinje de siste tre årene, men for 2015 kan det bli en endring på det:

— Vi venter et fall i passasjervolumet på rundt 200.000 reisende neste år som følge av disse kuttene, noe som ventelig også vil gi et lite underskudd i driften. Men takket være økte frekvenser på noen av de gjenværende rutene vil utslaget økonomisk bli mindre dramatisk for oss enn det reduksjonen neste år kan gi inntrykk av, sier lufthavnsjef Pål F. Tanberg på Rygge.

Den sivile lufthavnen på Rygge tar i løpet av året over driften av flyplassen fra Forsvaret.

Skjærer ned på Torp

Heller ikke Torp unngår rutekutt fra irene. Selskapet har varslet at tre av ni ruter forsvinner til sommeren fra Sandefjord-lufthavnen, det er Palma på Mallorca, Alghero og Pescara i Italia. Også Liverpool-ruten tas vekk utenom fotballsesongen i England.

Torp har den fordelen i forhold til Rygge at lufthavnen har en rekke andre selskaper som er til dels tungt inne med ruter — både KLM, Widerøe, Norwegian og det raskt voksende ungarske flyselskapet Wizz Air.

— For oss er Ryanairs kutt derfor ikke dramatisk, sier markedssjef Tine Kleive-Mathisen til Aftenposten.

Hun sier at flyplassen håper å kunne diskutere nye ruter fra Torp når Ryanair får inn nye fly neste høst og ikke minst for sommeren 2016.

— Vi har andre aktører som viser en positiv utvikling, f. eks Wizz Air, Widerøe og Norwegian, samt KLM, sier hun.

Venter spent

Også på Haugesund Lufthavn venter man spent på Ryanairs rutetilbud for neste sommer, som ikke er klart ennå.

— Ryanair har jo stått for en betydelig del av passasjerveksten hos oss siden de startet med ruter herfra i 2003. I dag utgjør de nok 50 prosent av utenlandstrafikken når vi også tar med charter, sier lufthavnsjef Tore Lillenes.

Irene har i dag syv ruter fra Karmøy, og lufthavnsjefen venter å få beskjed i løpet av få uker om opplegget neste sommer.

- Vi ser jo hva som skjer andre steder så vi er forberedt på at det kan komme rutekutt også her hos oss, sier Lillenes.