Markedsføringsprofessor Tor W.Andreassen ved BI tror billigmerkene får svi hardt for hestekjøttet som er oppdaget i deres lasagner. Foto: PASCAL LAUENER/ REUTERS

Før helgen ble det klart at frossenlasagnen til både Coop, Rema, Ica og Norges-Gruppeninneholder hestekjøtt, til tross for at det står storfekjøtt på pakken. Kjøttet skal komme fra det franske selskapet Comigel.

Kjedene tester nå lasagnen for spor av dyremedisiner, og har også sendt en lang rekke andre produkter til testing for å være på den sikre siden.

Professor i markedsføring ved BI, Tor W. Andreassen, mener kjedene har håndtert krisen på en god måte. Han tror likevel saken vil ramme kjedenes billigmerker hardt. Med unntak av Findus, er det utelukkende kjedenes egne merker som er berørt.

— Dramatisk fall

Professor ved BI, Tor W. Andreassen Foto: Privat

— Folk har hatt inntrykk av at dette er varer av lavere kvalitet, men ikke at det er dårlig. Nå forsterkes inntrykket av at dette er virkelig dårlig kvalitet og at man må passe seg.

- Jeg tror vi vil se et dramatisk fall i omsetningen og svikt i inntektene for disse merkene både på kort og lang sikt, sier han.

Hestekjøttskandalen slo først og hardest ned i Storbritannia. Her oppgir 31 prosent av de spurte i en undersøkelse foretatt av søndagsavisen til Independent at de vil slutte å kjøpe ferdigretter som følge av saken. 7 prosent oppgir at de har sluttet å spise kjøtt.

Panikk

Andreassen tror vi kan se liknende effekter i Norge, men at dette kun er midlertidig.

— En kortsiktig effekt kan være en panikkreaksjon med bråstopp i kjøpet. En annen ting er at folk skjønner at de ikke kan stole på Mattilsynet og varemerkingen, og derfor må de beskytte seg ved å endre konsumet. Men det er så mange forhold ved ferdigmat som gjør at det fortsatt vil være etterspurt; det er som regel av god kvalitet, og det løser et tidsproblem for folk i hverdagen, sier han.

Han viser til saken der en Meny-butikk i Østfold ble tatt for å jukse med datomerkingen på ferskt kjøtt. Butikken og hele kjeden fikk et midlertidig fall i omsetningen, men var tilbake på samme nivå etter noen uker. Det samme tror han vil skje med Findus, som har fått påvist hestekjøtt i lasagne i Storbritannia, men ikke i Norge.

— De har en større goodwillkonto å trekke fra enn billigmerkene, sier han.

- Folk får det ikke med seg

Professor ved Markedshøyskolen, Runar Døving, er ikke enig i at hestekjøttskandalen vil føre til et omsetningsras.

— De som kjøper disse merkene er de som kjøper den aller billigste maten, og også de som er lavest informert. Derfor vil mange av kjøperne ikke få med seg dette i det hele tatt, sier Døving.

I f ølge Døving, ville omsetningsraset vært større dersom det var produkter fra Gilde eller gourmetmerker som var rammet.

— Ta First Price som NorgesGruppen produserer. Det er laget for å se billig ut, og for at gruppen skal kunne bruke disse billigproduktene til å presse større produsenter på pris. Pengene tjener matvarekjedene på de etablerte merkene av kvalitet, ikke på billigmerkene. Derfor vil man ikke se et ras av inntekter, sier Døving.

Ica: -Tester ikke for medisiner

Både Coop, Rema og NorgesGruppen opplyser til Aftenposten mandag at de venter på prøvesvar som vil fortelle om hestekjøttet i lasagnen inneholdt spor av dyremedisiner. Ica har foreløpig ikke sendt sin lasagne til slik testing.

— Det viktigste for oss har vært å finne ut om dette inneholdt hestekjøtt, sier kommunikasjonsrådgiver Lise Mette Kjellberg i Ica.

- Bør ikke kundene få vite om de har fått i seg medisiner?

— I første omgang har det vært viktigst for oss å få svar på innholdet, og så får vi se om det blir aktuelt med videre testing, sier hun.

Flere varer testes

Ica går nå gjennom alle produkter av egne merker og vil teste alle importerte varer som inneholder storfekjøtt. Norges-Gruppen har testet flere pastaprodukter, som ikke viste spor av hestekjøtt, og vurderer fortløpende om flere produkter skal sendes til testing.

Coop har besluttet å teste sin pepperonipizza ettersom den inneholder en liten andel storfekjøtt, mens Rema før helgen opplyste at kjeden sender en lang rekke produkter til testing for å være på den sikre siden.

Kjedene venter svar på medisin-prøvene innen 14 dager.