— Nav umyndiggjør arbeidsledige ved å komme med slike banaliteter, sier hodejegeren Erik Falk Hansen. Han er partner i rekrutteringsfirmaet OGS, som har spesialisert seg på å finne ansatte til olje- og gassindustrien.

Det var i etintervju med NRK Sørlandet denne uken at fylkesdirektør Elisabeth Blørstad i Nav Vest-Agder kom med sine råd til dem som mister jobben på MH Wirth:«Sett fram krav om dagpenger elektronisk, legg ut CV på nav.no og registrer deg som arbeidssøker. Mange tusen arbeidsgivere er hver dag inne på nav.no for å se etter kompetent arbeidskraft til sine bedrifter. Bruk også nettverket du er en del av for å skaffe deg en jobb», sa Blørstad til NRK Sørlandet.

Selvfølgeligheter

Hodejegeren Erik Falk Hansen er partner i rekrutteringsfirmaet OGS, som har spesialisert seg på å finne ansatte til olje- og gassindustrien. Foto: Kristian Jacobsen

— Når Blørstad har en slik arena, der hun når ut til dem det gjelder, så blir jeg irritert når hun kun kommer med tips som dette. Hun burde ha så mye respekt for dem som er blitt arbeidsledige, at hun satte seg ned, tenkte gjennom saken, og kom ut med noe som betyr noe. Siden nedgangen i bransjen begynte, har jeg fått mange tilbakemeldinger fra folk som er frustrert over Nav-systemet. De forteller meg at de føler de blir umyndiggjort. Ikke bare Nav. Dette gjelder også såkalte «eksperter» i markedet, folk som jobber med karriererådgivning og som lever av å fortelle arbeidsledige at de må ha CV på to sider, bilde på toppen av CV og komme ti minutter før intervjuet begynner og for all del ikke være seg selv. Arbeidsledige settes på kurs i fire uker, der de lærer at man må smile pent, ha et godt håndtrykk og komme til jobbintervju på tiden. Dette gjelder menneskers liv og brød, de fortjener noe bedre. De fortjener ikke minst at en fylkesdirektør i Nav legger litt mer i det, i alle fall mer enn det hun kom med, sier Falk Hansen.

En ny generasjon

Han understreker at det er mennesker med en helt spesiell bakgrunn som nå blir ledige.

— Dette er ofte unge, svært dyktige mennesker med god utdannelse og verdifull erfaring.- Så skjønner jeg at Nav har regler å forholde seg til. Og til et visst nivå fungerer Nav greit. Men er de nytenkende? Klarer de å fornye seg? Skjønner de generasjon x og generasjon y. Det er ikke dem de hjalp på 80-tallet som trenger hjelp nå. Dette er en helt annen generasjon. De har helt andre forventninger. Og da må det komme noe nytt fra Nav, sier Falk Hansen.

Avviser kritikken

Fylkesdirektør Elisabeth Blørstad i Nav. Foto: Tore André Baardsen

Fylkesdirektør Elisabeth Blørstad i Nav avviser kritikken fra Erik Falk Hansen— Rådene er ikke selvfølgelige i det hele tatt. Verden har kanskje rast ned i hodet på dem som mister jobben nå. Da er første bud at de må få registrert seg som arbeids- og dagpengesøker på nav.no. Det er den eneste måten å gjøre det på. Mange av dem dette gjelder har aldri gjort dette før. Da er det viktig at de får tydelig beskjed om det så tidlig som mulig, sier Blørstad.

— Vår erfaring er at folk som blir ledige, og har omsettbar kompetanse, er aktive selv og er de første som får andre jobber. Egen aktivitet er ganske vesentlig. Så vil vår innsats være økende blant annet med ulike innkallinger og individuell bistand til å bli koblet mot andre ledige stillinger. Nav har solid kompetanse til å medvirke til at folk får jobb. Det er det vi gjør, det er det som er jobben vår, sier Blørstad.

— Når det gjelder MH Wirth så har også Nav Kristiansand direkte kontakt med bedriften. De som har behov, får hjelp fra Nav, sier hun.

— Skyter Erik Falk Hansen bom med sin kritikk?

— Det vil jeg ikke vurdere. Jeg sier bare hvordan Nav jobber, sier Blørstad.

— Er dere helt på høyden i forhold til de unge generasjonene, de med denne spesielle bakgrunnen?

— Som sagt: Det er dette vi gjør. Det er dette vi kan. Dette er jobben vår, sier Blørstad, som legger til at det nå vil bli svært interessant å se hva slags fart og volum det blir på etterspørselen etter personell fra denne bransjen.