— Vi ønsker å få kontroll over verdikjeden vi skaper, både på overnatting, mat- og drikke og teknologi, sier Leif Fosselie, festsjef og eier i Palmesus.

Kanonsuksess

Under et foredrag i Næringsforeningen Kristiansandregionen avslørte Palmesus-gründer Leif Fosselie at det blir en avlegger av Palmesus i Oslo i sommer. Foto: Steinar Vindsland

Dette opplyste han under et foredrag i Næringsforeningen i Kristiansandsregionen fredag. Kanonsuksessen til Skandinavias største strandfest har gjort at ledelsen tenker større.Fosselie forteller at han gikk til ledelsen i Clarion Hotell Ernst, spurte hvor mye hotellet tjente under de to dagene med strandfest i fjor, og tilbød hotellet hele summen — pluss en krone.

Hotell

— Da selger vi rommene, og de gikk på ett minutt. Dessuten begrenser vi en prisøkning på andre hotell i byen. Vi har sett tilfeller at enkeltrom bli solgt for 4000 kroner natten, og det er ikke slik vi ønsker at folk skal oppfatte Kristiansand under strandfesten, sier Fosselie.

Hotellet vil bli redesignet. Alle skilt hvor det står noe om Clarion, Do not disturb eller andre ting, vil bli skreddersydd for strandfesten. På fasaden av hotellet blir det hengt opp et gigantskilt hvor det står «Palmesus hotell» på. Frokosten blir forlenget til klokka 15 på ettermiddagen, og det skal bli nattklubb i kjelleren.

Fest i Oslo

Fosselie avslørte også at det skal bli en Palmesus-avlegger i Oslo til sommeren. Lanseringen av dette er ikke før om et par uker, og Fosselie vil overfor Fædrelandsvennen ikke komme med noen flere detaljer om opplegget.

Samtlige 30.000 billetter til Palmesus, som går første og andre juli er utsolgt. De første 3000 ble solgt mandag etter at fjorårets fest var over. Budsjettet for i år er på 45 millioner kroner i omsetning, en firedobling bare siden 2013. Rundt 1700 mennesker med sju fast ansatte og frivillige skal bidra til årets strandfest hvor det ikke fins et hotellrom igjen å oppdrive.

Hotelldirektør Endride Lauritzen ved Ernst har ikke besvart vår henvendelse fredag ettermiddag.