— At det har gått så bra økonomisk de siste par årene, gir oss rom til å tenke større. Det er ikke få telefoner vi får fra agenter og byråer som har toppartister å tilby. Så stadig vekk må vi minne oss selv om at det er konseptet som skal være i fokus, ikke artistprogrammet. Suksesshistorien dreier seg om alle de som kommer til Kristiansand for å gå på strandfest, ikke for å høre på den og den artisten, sier Leif Erling Fosselie (35) og Heine Strømme (38).

Det var i 2009 at de dro i gang Palmesus, som en improvisert venners-venner-fest på Bystranda i Kristiansand. Det tok helt av; i 2014 omsatte Palmesus AS for tett på 20 millioner kroner og fikk et overskudd på 3,8 mill - mer enn omsetningen fem år før. Som kjent er ikke 2015 ferdig ennå, men gründerduoen forteller om inntekter rundt 30 millioner kroner og et «betydelig overskudd», selv etter at artistene hadde fått sine 8,2 millioner kroner. (Artistbudsjett i 2009: 79.000 kroner.)

- Kom an, da. Med så mye penger kan dere vel smelle til litt på artistfronten?

— Ikke under Palmesus-navnet. Men det kan tenkes at vi gjør noe på si. Får se, antyder siviløkonom Fosselie.

Palmesus-staben sent i september 2015. F.v. Alexander Furnes, Heine Strømme, Leif Erling Fosselie, Kristian Sander Presterud og Anders Iglebekk. Foto: Rune Øidne Reinertsen

30.000 gjesterFor 2016 utvides gjestekapasiteten fra 26.000 til 30.000, altså 15.000 mennesker per døgn på Bystranda.

— Du verden. Hvor skal det ende?

— Begrensningene ligger mer i overnattings- og transportkapasitet enn i plass på stranda. Flere hoteller er utsolgt allerede og faren er at prisene presses for mye opp, bemerker Leif Inge Fosselie.

- Har dere tenkt på camp?

— Vi synes ikke det passer inn i strandfestkonseptet, så det er ikke aktuelt.

- Hvor mange billetter har dere solgt til Palmesus 2016?

— Vi har solgt mer nå enn i hele fjor. Inkludert de 12- 13 prosentene av billettene som går til sponsorer, har vi solgt over 80 prosent av de 30.000 billettene. Målet er å selge alle sammen før 2015 er ute, sier Fosselie.

Åtte fast ansatte

Arbeidsplasser blir det også av slike historier. Leif Inge Fosselie sluttet i Norgesenergi og begynte hos Palmesus på full tid 1. november 2014. I tillegg til ham og Heine Strømme, jobber fire andre, fast ansatte hele året, pluss to på deltid.

— Bemanningen tar seg kraftig opp fra januar og utover. Dette året har vi totalt 489 navn på lønningslistene, pluss 1200 frivillige dugnadsarbeidere. Vi har nesten inntrykk av at hver eneste familie i Kristiansand har et medlem som er involvert i Palmesus-arbeid, sier Heine Strømme.

- Som Nikkelverket i gamle dager?

— Vi er det nye Nikkelverket! lyder det kjapt fra samme mann.

Historiker og økonom

Og der kan ikke Fædrelandsvennen dy seg for å fortelle om Strømmes utdanningsbakgrunn, nemlig en mastergrad i antikk historie. Masteroppgaven dreide seg om lese- og skriveferdighetene blant de kristne i år 100!

— Selv har jeg en mastergrad i strategi og kommer fra strømbransjen. En mindre sannsynlig festivalgründerduo skal du vel lete lenge etter! mener Leif Inge Fosselie.

Palmesus-mann med Norgesenergi-fortid

Leif Inge Fosselie ler godt når han hører at Palmesus møter Norgesenergi i kvartfinalen.

— Jeg jobbet jo selv i Norgesenergi fram til 1. november i fjor, og stelte med Palmesus på si. Når jeg nå leser begrunnelsene for at Norgesenergi er nominert til å bli Årets Sørlandsbedrift, merker jeg meg at de langt på vei er prosjekter som jeg styrte! sier Fosselie.

- Har du angret på overgangen?

— Ikke ett sekund! For all del; Norgesenergi var et flott sted å jobbe, men dette er enda gøyere for meg!

Hos Norgesenergi smiler de også:

— Leif kjenner vi godt. Vi er gode venner. Men vi har minst like gode produkter som han! ler markedssjef Monica Liland.

Juryens vurdering

Erik E. Tønnesen, Skagerak Capital, om økonomi:

— Palmesus er en sjelden solskinnshistorie i festival-Norge, om ikke festival-Norden: de siste tre årene er omsetningen tredoblet fra 7 til nær 20 millioner samtidig som selskapet hele tiden har tjent penger. Festivalen har vært i stand til å betale lønninger til ansatte og utbytte til eier, og likevel bygge opp en egenkapital på 2 millioner. Det skulle borge for at festivalen både kan klare ett eller to år med dårlig vær og begrenset forhåndssalg, selv om det siste ikke synes å være tilfellet for 2016. Kamilla Sharma, Innoventus Sør, om digital forretningidé:

— Tilstedeværelsen er klar og tydelig på alle sosiale media, eksempelvis Facebook, Instagram og Twitter, rettet mot deres brukergruppe. Mobil-app'en, tilpasset på en genial måte, tilgjengeliggjør informasjon som er innbydende. I tillegg synes jeg det virker som de har en bevisst strategi om å bruke effekter, som bilder og video, som gjør opplevelsen levende.