— Jeg er alltid optimist og ser på dette som en flott mulighet. Nå skal jeg først gjøre unna dette studieåret og kvalifisere meg som lærer. Deretter kunne jeg tenke meg å jobbe med elever med spesielle behov, og kanskje fylle på med både mer pedagogikk og matte på sikt, sier Aase Irene Dale (56).

Hun er én av 15 voksne studenter som sitter benket i hesteskoformasjon i et av UiAs undervisningsrom på Gimlemoen i Kristiansand. Samtlige er teknologer som har mistet jobbene sine i oljenæringen - Dale i MHWirth, hvor hun ble fast ansatt i 2007. Nå vil de heller bli lærere i real- og teknologifag i videregående skole. Det ettårige PPUY-kurset tok nettopp til; avsluttende eksamen blir i mars 2017. Og for å ta den nifse forkortelsen med en gang: Den står for «praktisk-pedagogisk utdanning yrkesfag».

— Alle er topp motiverte og vi har en glimrende foreleser, lyder det fra Aase Irene Dale.

Hans Otto Ringereide er opprinnelig pedagog, men var på ville veier som næringslivsleder i 22 år. Nå er han tilbake på den smale sti og underviser vordende lærere i hvordan de best formidler budskap. Foto: Reidar Kollstad

Avbrøt friåretDen glimrende heter Hans Otto Ringereide, er 58 år gammel og har selv en miks av lærer— og næringslivsbakgrunn. For pedagogen hoppet av fagkarrieren for 22 år siden og havnet som administrerende direktør for byggfirmaet Bico. Nå var han egentlig på vei til et ryggsekk-friår i Mongolia, men ble etter noen forsøk overtalt til å hoppe inn i tiltaket som UiA påtok seg på kort varsel.

— Dette er motiverte studenter, ja, og noen av dem tar tøffe valg i livene sine. På samfunnsnivå ser vi både en større dynamikk sektorer imellom, og vi vet at skoleeiere ønsker seg lærere med bakgrunn som disse har, bemerker Ringereide overfor Fædrelandsvennen før han begir seg inn på å definere begrepet «pedagogikk». (Det tar lenger tid enn Fædrelandsvennen kan være til stede.)

Ingvild Ruhaven er UiAs studieleder. Foto: Reidar Kollstad

Fra Grimstad også— Vi trekker på lærekrefter fra ingeniørutdanningene i Grimstad også, forteller studieleder Ingvild Ruhaven. Hun kan ellers berette at det var nesten 100 søkere til de 15 plassene, men at bare 40 av dem oppfylte formalkriteriene.

— Alle kvalifiserte fikk tilbud. 15 takket ja, så det løste seg greit, sier Ruhaven.

Mister dagpenger

Både hun og PPUY-student Aase Irene Dale irriterer seg ellers over noe som har med penger å gjøre: En som mister jobben og går arbeidsledig, får dagpenger fra Nav. Den som velger å ta en ny utdanning i en slik situasjon, mister dagpengene og er henvist til å ta opp lån i Statens lånekasse for utdanning.

— Eller ta seg en deltidsjobb, låne opp på boligen eller gjøre seg avhengig av familiemedlemmers inntekt, bemerker Dale.

— Det henger ikke på greip, konkluderer hun.

Forskjellige fag

Tilbake til studieleder Ingvild Ruhaven:

— UiA svingte seg rundt da behovet for et slikt studium oppstod. Vi tok utgangspunkt i studieplanen for et annet, eksisterende studium og brakk den litt om. De vi utdanner, er tiltenkt å undervise i videregående skole på fag innen bygg og anlegg, elektro og TIP, det vil si teknisk industriell produksjon. De kommer til å være attraktive i skolen.