— Jeg har spent opp et tau som viser at vi nå står midt i traseen, forteller Tor Åmdal og kikker opp på et langt tau som henger over Øygardsvann i Songdalen.

Dette er speiderhytta på Bruliheia, som eies av speidergruppene Vågsbygd FSK og Songdalen FSK. Speiderne fryktet at den nye motorveien skal blokkere tilgangen til hytta. Foto: Tormod Flem Vegge

Vi er ikke langt fra Mjåvann industriområde. En skogsvei har ført oss inn til et myrområde, der sju speiderledere fra Kristiansand og Songdalen møter oss.

Vil verne naturområder

De er bekymret for at Statens vegvesen sin anbefaling i kommunedelplanen for Ytre ringvei skal bli realisert, slik at turområder forsvinner i området rundt Bruliheia i Songdalen, som defineres som Vågsbygdskauen. Speiderne vil ha mer av veien i tunnel for å verne naturen.

Speiderleder Tor Åmdal, fra Vågsbygd FSK, han brenner for å verne Vågsbygdskauen. Her er han på vei inn til speiderhytta på Bruliheia, som disponeres av rundt 180 speidere i Vågsbygd og Songdalen. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vågsbygdskauen er den samme skogen man kan gå inn til både via Kristiansand, Søgne og Songdalen. Dette er et verdifullt område for alle de tre kommunene, og inneholder stier på kryss og tvers, forklarer Geir Follerås.- Nå risikerer vi at motorveien vil skjære like gjennom dette området, og at Vågsbygdskauen blir mindre, fortsetter Einar Rødland.

Sperrer tilgang til speiderhytte

Speiderlederne, som til sammen representerer 180 speidere i Vågsbygd og Songdalen, tilhører Frikirkens speiderkorps (FSK). Sammen eier de ei speiderhytte på Bruliheia.

— Det vil bli et problem å komme seg til hytta hvis traseen legges her, siden tilgangen blir avskåret med en 40 meter bred motorvei, påpeker Stig Brede Refstie.

— Er ikke ny motorvei viktigere enn hensynet til ei speiderhytte?

— Veien er også viktig, men mer av den bør gå i tunnel. Dette er bymarka for Vågsbygd, Søgne og Songdalen. Fjerner vi noe av dette området, får vi det aldri igjen, sier Refstie.

- Har ivaretatt mye natur

Nils Ragnar Tvedt, prosjektleder for Ytre Ringvei. Foto: Tormod Flem Vegge

— Vi har valgt et alternativ for Ytre ringvei som har svært mye tunnel og ivaretar mye natur, understreker Nils Ragnar Tvedt i Statens vegvesen, prosjektleder for Ytre ringvei.Han sier at veivesenet mener at landskapet, som ligger mellom Mjåvann industriområde og Vågsbygdmarka, tåler at veien ligger åpen og ikke går i tunnel.

- Dyrt alternativ

— Kostnadene for å ivareta denne naturen må også vektlegges. Kostnaden med å etablere en lang tunnel i dette området koster 300 millioner kroner mer enn i vårt anbefalte alternativ for Ytre ringvei. Det er mye penger, fortsetter prosjektlederen, som lover at Statens vegvesen skal sørge for at speiderne og andre får en grei adkomst til Vågsbygdmarka når veien står ferdig.

Fylkeskommunen

Vest-Agder fylkesting ønsker traséalternativet for Ytre Ringvei, der Vågsbygdskauen skjermes mest mulig. De vedtok sin høringsuttalelse 16. juni.

— Vi har vurdert de to alternativene til Statens vegvesen, og har valgt det alternativet som vi anser som best for friluftslivet. Fylkestinget anbefaler alternativet med lang tunnel gjennom Vågsbygdmarka og under Rossevannbekken, opplyser Bjørg Hellem, rådgiver i fylkesadministrasjonen i Vest-Agder fylkeskommune.

Fristen for å avgi høringsuttalelser til den nye veien er 1. august. Deretter skal Songdalen og Kristiansand behandle og vedta den endelige kommunedelplanen.

Fra venstre: Stig Brede Refstie, Einar Rødland, Geir Follerås, Tor Åmdal, Nicolai Puntervold, Tommy Kristoffersen og Øystein Mushom. De sju er ledere for speidergrupper i Vågsbygd og Songdalen. Foto: Tormod Flem Vegge