Breimyrkrysset vest for Kristiansand sentrum og veien videre mot Songdalen. Dette er den mest omstridte strekningen, der veivesenet vil spare 320 millioner på å la veien gå i dagen. Foto: Statens vegvesen
Ytre ringvei starter ved Varoddbroa og Vige, der Statens vegvesen foreslår at veien skal svinge nordover og i tunnel under Kongsgård II, for så å fortsette under Gimlekollen. Foto: Statens vegesen

Statens vegvesen har anbefalt nordlig korridorfor den 15 kilometer lange strekningen fra Vige i Kristiansand til Volleberg i Songdalen.

— Dette er en stor og voldsom sak. I Venstre har vi nettopp vedtatt nytt program der vi ikke ønsker ringveien, etter mye diskusjon i gruppa. Det blir ikke mindre biltrafikk av å legge til rette for mer biltrafikk, uttalte Cecilie Nissen (V) da byutviklingsstyret fikk kommunedelplan for E 18/E 39 Ytre ringveg på bordet torsdag.

Cecilie Nissen (V) maktet ikke å overbevise Høyres Sindre Hellvik og Odd Nordmo under debatten i byutviklingsstyret torsdag. Foto: Vegard Damsgaard

Hun mener det blir altfor lett å sette seg i bilen med så høy veistandard, og at man i første omgang bør rette innsatsen mot andre transportformer — gange og sykkel, buss og tog.

- Kveles av utslipp

Prisen skal være 8,2 milliarder kroner for den 15 kilometer lange og fire felt brede strekningen dimensjonert for 110 km/t.

De politiske motstanderne vil ha seg frabedt stempel som miljøsvin, og understreker betydningen av å få blant annet tungtrafikken på noen armlengders avstand.

— Beregninger viser at sentrum av Kristiansand vil kveles av utslipp, da er miljødiskusjonen hevet et par hakk. Dette handler om hva slags luft vi skal puste inn i sentrum. Ethvert inngrep vil være et naturinngrep, men alternativet er at lufta blir helsefarlig. I et miljøperspektiv må man ha to tanker i hodet samtidig, mente Mette Gundersen (Ap).

Dette handler om hva slags luft vi skal puste inn i sentrum.

- Bedre veikapasitet fører til økt forurensning. For åtte milliarder får man veldig mye gratis buss og utbedring av veien som ligger der i dag. Dette er samfunnsøkonomisk ulønnsomt, argumenterte Hans Petter Horve fra Miljøpartiet De Grønne.

Dermed pådro han seg umiddelbart replikk:

— Alle vet at disse milliardene aldri ville gått til drift av kollektivtrafikk. Da måtte det skjedd en revolusjon på Stortinget, påpekte Gundersen.

Ytre ringvei starter ved Varoddbroa og Vige, der Statens vegvesen foreslår at veien skal svinge nordover og i tunnel under Kongsgård II, for så å fortsette under Gimlekollen. Foto: Statens vegesen

— GammeldagsHennes partikollega Eirik Dåstøl Langeland fortalte at han hadde bosatt seg ved Oddernesveien på Lund, der E 18 tidligere gikk tvers gjennom boligområdet.

Etter at veien ble lagt i tunnel i 2003 er det fuglekvitter og god stemning:

— Nå er det trivelig å gå i alle retninger, fortalte han.

Vi kan ikke lukke øynene og tro at bilene skal stoppe opp.

— Gjennomgangstrafikken kveler nesten Kvadraturen, jeg kan ikke se miljøgevinsten ved å droppe ringveien. Vi har et mål om at økt trafikkvekst skal skje ved gange, sykkel og kollektiv, men kan ikke lukke øynene og tro at bilene skal stoppe opp av den grunn, mente Grete Kvelland Skaara (KrF).

- Er det bedre at bilene står og stamper i kø? Dette er gammeldags måte å tenke på; at minst mulig vei gir lite trafikk, mente Odd Nordmo (H).

Også et dyrere forslag blir med på høringsrunden, nemlig tunnel ved Kjerrane og lang tunnel mellom Breimyr og Volleberg i Songdalen. Merkostnaden for dette blir på totalt 400 millioner kroner.

Før høringen skal saken innom formannskapet neste uke.