— Prisen er viktig for Kristiansand og alle kommuner langs traseen helt til Ålgård i Rogaland. Hvis diskusjonen for alle delparseller faller ned på dyre løsninger, er det uheldig. Vi kan ikke stille ublu krav, det vil forhindre gjennomføring av en ønsket prosess, sier Ragnar Evensen til Fædrelandsvennen.

Ragnar Evensen Foto: Tore André Baardsen

Statens vegvesen mener de harvalgt en meget skånsom korridor for den ytre ringveienmellom Vige i Kristiansand og Volleberg i Songdalen.

Vil ikke lukke døra

Den anbefalte, nordligste korridoren har en pris på 8,2 milliarder kroner for den 15 kilometer lange og fire felt brede strekningen. Men dette er ikke billigste løsning; de aksepterer også et alternativ som koster 250 millioner mindre.

Når kommunedelplanen for Ytre ringvei nå kommer til politisk behandling, anbefaler rådmannen i Kristiansand at et dyrere forslag også blir med på høringsrunden.

Merkostnaden for tunnel ved Kjerrane og lang tunnel mellom Breimyr og Volleberg i Songdalen er nemlig på rundt 400 millioner kroner.

— Friluftsområdene ved Norges femte største by har høy verdi. Et par av dørene som veivesenet nå ønsker å lukke, synes vi er for tidlig å lukke, påpeker teknisk direktør Evensen, selv om de altså ikke akter å stille ublu krav.

Spesielt peker han på Kjerrane ved Suldalen, der merkostnaden er på «bare» 70- 90 millioner for 250 meter tunnel gjennom uberørt natur.

- Gode løsninger

Torsdag skal byutviklingsstyret behandle saken, og medlemmene virker tilfreds.

At et større strekk går i dagen tror jeg er noe vi må akseptere.

— Jeg ser ingen gode argumenter for å velge et annet forslag enn veivesenets. Fra dag én har vi visst at å bygge så massiv vei gjennom et byområde er vanskelig, og noen steder setter naturen begrensninger. Men de har gjort en god jobb, og kommet opp med gode løsninger, mener Helene H. Knudsen (H).

Slik vil broa over Otra se ut fra nord mot sør. Torridalsveien til venstre. Foto: Statens vegvesen

— Den nordlige traseen, som er lagt fram nå, er veldig mye i tråd med det formannskapet ba om. At noen områder blir berørt av en så stor veitutbygging, har vi visst hele tida, sier Mette Gundersen (Ap). - Det er veldig bra at de ikke har valgt rimeligste løsning, men tatt hensyn til natur- og boligområder. Så må vi diskutere ytterligere tunnel, spesielt ved Kjerrane, fremholder Grete Kvelland Skaara (KrF).

— Vi er fornøyd med at veien går nord for Jegersberg og Bymarka. At et større strekk går i dagen tror jeg er noe vi må akseptere, av hensyn til pris og trafikksikkerhet, sier Tor S. Utsogn, gruppeleder for Frp.

SV vil snarere bruke pengene på kollektivsatsing, subsidiært krever de dyreste løsning av hensyn til naturen.

Songdalen krever tunnel

Ved Breimyr på Hellemyr kreves uansett et kryss over bakken. Veivesenet anbefaler totalt tre kilometer vei over bakken herfra ut til Volleberg. Lang tunnel vil koste 320 millioner.

Johnny Greibesland Foto: Kjartan Bjelland

I Songdalen er mottakelsen langt mer lunken, snarere kjølig. De mener beløpet ikke er så betydelig i den store sammenhengen. — Veivesenet har tatt veldig store hensyn til Jegersberg og Hellemyr, nå må de også ta hensyn til hva Songdalens innbyggere ønsker, sier ordfører Johnny Greibesland (Sp).

Broa over Rossevannsbekken er deres største bekymring. Den vil gi støy for beboerne i rundt 60 boliger ved Kolekniben. Men også natur og krigsminner skjemmes.

- Men det blir et problem når alle vil ha dyreste vei?

— Det er viktig ikke å prise seg ut, samtidig skal vi ha denne veien i hundre år. Da må det være noe vi kan leve med, svarer han.