— Det var en spesiell beskjed å få. Jeg trodde båten hadde gått ned natta vi ble reddet eller i dagene etter, forteller Guttorm Guttormsen til Fædrelandsvennen.
Det var magasinet Seilas som brakte nyheten først.
Dramatisk redningsaksjon
I mai i år ble den erfarne skipperen og resten av mannskapet på fire på dramatisk vis reddet av den portugisiske marinen sørvest av øygruppa Azorene sør i Atlanterhavet, etter å ha kullseilt to ganger i svært dårlig vær.
Da Fædrelandsvennen traff to av seilerne et par uker etter hendelsen, skrev vi følgende:
«Én etter én heises fire forkomne seilere opp i helikopteret til den portugisiske kystvakten. Idet sistemann, kaptein Guttorm Guttormsen, manøvreres inn i helikopteret forsvinner den 44 fot lange seilbåten Kolibri ut av bildet. For godt.«
Driver sørøst for Bermuda
Nå viser det seg altså at Kolibri likevel ikke var forsvunnet for godt. Ifølge Seilas fikk Guttormsen i forrige uke en telefon fra Hovedredningssentralen på Sola.
De hadde igjen fått beskjed av det greske lasteskipet Mojito som på sin vei fra Santa Panagia på Sicilia til Houston i Texas hadde observert det som skulle vise seg å være den norske seilbåten Kolibri, snaue 600 nautisk mil sørøst for Bermuda.
Funnet av gresk lasteskip
Kaptein Vladislav Smolenskiy på det greske lasteskipet hadde sendt følgende beskjed til den lokale redningssentralen på Bermuda:
«Vi har funnet et drivende seilfartøy med brukket seil og uten tegn til liv om bord. Vi sendte ut flere lydsignaler og passerte båten i nær avstand for å være sikre på at ingen var om bord. Flere bilder er også tatt. Registrert hjemmehavn er Arendal og båtens navn er Kolibri.«— Båten har drevet om lag 1500 nautiske mil fra der vi ble hentet opp, forteller Guttormsen.
Forsikringsselskapets eiendom
- Kommer dere til å foreta dere noe?
— Nei, jeg har tatt kontakt med forsikringsselskapet og sendt over e-posten jeg fikk fra Hovedredningssentralen. Det er de som eier båten nå, men de anser også båten som tapt og kommer ikke til å gjøre noe, svarer Guttormsen.
- Hva skjer med båten nå?
— Det bør du spørre den lokale kystvakta om, men jeg tenker vel at den burde vært senket, sier kapteinen.
Noen har vært ombord
Han kan også fortelle at det er tydelige tegn på at noen har vært om bord i båten siden de forlot den.
— Det ligger et brannslokkingsapparat og et tau på baugen som ikke var der da vi forlot den. Det kan se ut som om noen har prøvd å slepe den, sier Guttormsen og legger til:
- Den flyter høyt og fint i vannet, og selve båten kunne nok vært pusset opp igjen, skulle noen ønske det.
Jan Krøger, som var blant de fire seilerne på Kolibri, forteller til Fædrelandsvennen at de ferske bildene av Kolibri gjorde inntrykk. — Det var sterkt å se båten igjen nå, sier han.
Tross den dramatiske hendelsen for et halvt år siden, har han ikke gitt opp seilingen.
— Jeg har seilt flere ganger det siste halvåret, men bare i skjærgården rundt Arendal. Det er klart man får respekt for havet etter den opplevelsen vi hadde i vår, sier Krøger.