«Klima— og miljødepartementet mener at en firefeltsmotorvei med bro ved Kjerrane vil fjerne opplevelsen av stillhet i dette området og at det ikke er teknisk mulig å fjerne støyen ved ordinær støyskjerming på broen.» heter det i anbefalingen fra Klima- og miljødepartementet.

Det er Kommunal- og moderniseringsdepartementet som skal avgjøre saken. Ved befaringen i starten av januar var området ved Kjerrane og Hellemyr det som ble viet størst oppmerksomhet.

Etter faglige innspill fra tre andre departementer lages en innstilling til statsråd Jan Tore Sanner, som fatter den endelige beslutningen innen kort tid.

Samferdselsdepartementet viser til at lange tunneler ikke er ønskelig, blant annet av hensyn til ulykker. Men også de velger å legge større vekt på friluftsinteressene, selv om prisen øker med 70 til 90 millioner.

Helse- og omsorgsdepartementet har ennå ikke levert sin anbefaling.

Her ses området ved Kjerrane, der striden står om bro i dagen nær boligområdet på Hellemyr. Foto: Statens vegesen

— Kan redusere fysisk aktivitetKlima- og miljødepartementet peker på at området ved Kjerrane er et viktig nærfriluftslivsområde for en av landets største byer, som fram til 2040 vil få en folkevekst på inntil 50.000 personer.

De viser til at nærmiljø og tilrettelegging for friluftslivsaktivitet er noe som er vektlagt i Folkehelsemeldingen som regjeringen la fram i mars 2015. «Det er dermed sannsynlig at området vil bli mindre brukt til friluftsliv dersom det ikke velges en tunnelløsning. Tiltaket kan redusere omfanget av fysisk aktivitet blant beboerne i dette området. Dette er uheldig, ikke minst i et folkehelseperspektiv.

Under befaringen vektla ordfører Harald Furre sterkt naturverdiene overfor hovedsaksbehandler Liv Kirstine Mortensen fra Kommunal- og moderniseringsdepartementet, som nå skal lage en innstilling til statsråden. Foto: Vegard Damsgaard

En løsning med vei og bru i dagen framfor tunnel vil i tillegg til støy prege landskapsbildet, og gjøre et relativt stort område mindre attraktivt for friluftsliv. Etter Klima— og miljødepartementets vurdering er denne negative påvirkningen på området så stor at den forsvarer merkostnaden ved tunnel.»For strekningen Breimyr-Vågsbygdmarka-Rossevannsbekken slutter departementet seg til Miljødirektoratets vurdering.

Det vil si at virkningen av at strekningen går i dagen, med et par korte tunneler og bro over Rossevannsbekken, er akseptabel hvis støyskjermingstiltak, landskapstilpasning, opprettholdelse av vilttrekk, tilrettelegging av nye stier og så videre innarbeides.

Fraråder Mjåvann-kryss

Samferdselsdepartementet anbefaler ikke ny kryssløsning ved Mjåvann industriområde, som kommer på rundt 50 millioner kroner.

«Lokale vegar i motorvegkryss er ein systemfeil som vegstyresmaktene vil bort frå», anfører de.

Krysset er et bastant krav fra Songdalen kommune, om de skal gå med på at ringveien kan krysse Rossevannsbekken med bro og ikke tunnel.

Departementene mener denne traseen ved Breimyrkrysset og Mjåvann industriområde er kurant, med unntak av at Samferdselsdepartementet fraråder kryssløsningen ved Mjåvann. Foto: Statens vegesen

Statens vegvesen og Fylkesmannens miljøvernavdeling reiste innsigelser i saken. Etter meklingsbruddet i oktober anbefalte Fylkesmannen traseen med lang tunnel forbi Vågsbygdmarka til 8,6 milliarder kroner, fremfor veivesenets forslag til 8,2 milliarder.Subsidiært en kompromissløsning til 8,35 milliarder, som de la fram under meklingen, der broa over Rossevannsbekken flyttes lenger unna bebyggelsen. Her kommer tunnel ved Kjerrane og nytt kryss ved Mjåvann inn i bildet.

Statens vegvesen mener også kompromisset blir for kostbart. Deres argument er at 11 av den 15,5 km lange strekningen er lagt i tunnel i deres løsning til 8,2 milliarder kroner — som er 775 millioner dyrere enn aller billigste trasé.

Ringveien skal inn i porteføljen til Nye veier AS, som ble operativt fra 1. januar.