KRISTIANSAND: — En liten, sort bil traff sykkelstyret mitt med sidespeilet sitt og jeg havnet i bakken, forklarer Ingrid Mæhre.

Fredag 26. februar i år ble hun meid ned av en bilist på gamle E 39, på Rosselandsvegen i Søgne.

Ble skadet

Bilisten stakk av etter ulykken, og Mæhre ble liggende igjen på bakken med skadet skulder og ødelagt hjelm.

— Jeg tør ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis jeg ikke hadde hatt hjelmen. I etterkant var jeg uvel og dårlig, og pådro meg nok en hjernerystelse. Jeg har fortsatt problemer med skulderen, forteller 47-åringen og sier at opplevelsen har satt en skikkelig støkk i henne.

- Rått parti

Mæhre, som til vanlig arbeider som operasjonsleder ved Agder politidistrikt, har tenkt mye på det som skjedde. Hun er skremt over hvordan enkelte bilister oppfører seg når de møter på syklister.

— Jeg forstår at bilistene kan irritere seg over at syklister hindrer bilister. Men bilister må tenke konsekvenser. En bilist mot en syklist er rått parti, poengterer hun.

Hun har også opplevd at en irritert bilist bråbremset og spylte henne ned med spylervæske.

Vil ha bredere veiskulder

Ingrid Mæhre, som er medlem av både Kristiansands Cykleklubb og Pedalpigane, aksjonerer for bredere veier. - En bredere veiskulder vil føre til at syklister og bilister kan leve bedre i fellesskap på veien, sier 47-åringen. Her sykler hun på Torridalsveien i Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

Nå har Mæhre startet Facebook-aksjonen «Folkeaksjon bredere vegskulder — del veien». Avhengig av responsen på Facebook, vil hun ta initiativ til en underskriftskampanje for å påvirke lokalpolitikere og Statens vegvesen til å asfaltere bredere veier.- Det er umulig å sykle på en 20 centimeter bred veiskulder. Men det er mulig på en veiskulder på 1,5 meter. Det bør være aktuelt å utvide veibanen på kommunale veier, fylkesveier og riksveier. Det handler om å asfaltere litt bredere neste gang en vei skal asfalteres, sier hun.

— Jeg er så lei av at syklister kjefter på bilister og at bilister kjefter på syklister. Dette kan være en løsning for at syklister og bilister kan leve bedre i fellesskap på veien, poengterer Mæhre.

- Blir ikke dette et veldig dyrt tiltak?

— Dette vil medføre en kostnad. Men det er billigere enn fortau og adskillig billigere enn en skadet syklist.

- Drømmescenario

Jan Kåre Eriksen, daglig leder for Kristiansands Cykleklubb (KCK), mener det hadde vært et drømmescenario om veier kunne blitt utvidet for å gi plass til syklister.

— På eksempelvis Ålefjærveien og på gamle E 18 mellom Kristiansand og Lillesand kunne nok dette vært gjennomførbare tiltak, sier han.

Eriksen tror likevel det er en utopi å utvide bredden på hele veinettet i Norge, fordi kostnadene blir så store.

Jan Kåre Eriksen, daglig leder for Kristiansands Cykleklubb. Foto: Reidar Kollstad

— Derfor må vi ta til takke med holdningskampanjer. Det gjennomføres nå en kampanje for å skape trygg avstand mellom syklister og bilister. Det handler om at det må være en minimumsavstand på 1,5 meter mellom bil og sykkel ved passering, forteller klubblederen.

- Bedre enn før

Han mener at det i den senere tiden har blitt færre konflikter mellom bilister og syklister på Sørlandet enn tidligere.

— Vårt inntrykk er at ting har blitt bedre. Det kan skyldes at både bilister og syklister tar et større ansvar i møte med hverandre enn før, sier Eriksen.

- Et kostnadsspørsmål

Bredere veier må vurderes i lys av andre trafikksikkerhetstiltak, ifølge Statens vegvesen.

— For å etablere et godt, trygt og tilstrekkelig tilbud til syklistene, må det etableres en tosidig veiskulder. Vi kan ikke forvente at folk kun skal sykle på den ene siden av veien. Derfor ender det hele opp med å bli et spørsmål om kostnader, sier Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder.

Johan Mjaaland, avdelingsdirektør i Statens vegvesen og leder for veiavdelingen i Vest-Agder. Foto: Tormod Flem Vegge

Mjaaland sier at en utvidet vei må vurderes opp mot gang— og sykkelvei og andre trafikksikkerhetstiltak.

— Hvis trafikken på den aktuelle veien er blandet, er en utvidet veiskulder et dårlig alternativ. Da er gang- og sykkelvei et bedre valg. Hvis det mest sykling på et sted, kan skulder være et alternativ - men da i begge kjøreretninger, fortsetter han.

- Vil det være et billigere alternativ med utvidet veiskulder fremfor andre tiltak?

— Det kan være noe billigere. Men når man skal utvide veien på begge sider, krever det areal. Det koster penger.

- Hvor aktuelt kan det være å legge til rette for sykling på utvalgte veier?

— Det har jeg ingen kommentar til, sier Mjaaland.