KRISTIANSAND: — Vi tar opp dette temaet nå med fagforeningene i bedriften for å se på de prosesser vi har i dag, for å se om vi kan gjøre noen ytterligere forbedringer, sier Bjørg Hansen, personalsjef ved Aker MH Kristiansand.

Hun sier Aker MH over flere år har jobbet med holdningsskapende arbeid blant de ansatte.

Systematisk arbeid

— Vi har jobbet systematisk med holdninger og adferd til våre ansatte og ledere over flere år, og vi opplever at de er seriøse og hardtarbeidende og en svært viktig ressurs for bedriften, understreker Hansen.

— I tillegg forsøker vi å legge til rette for en aktiv og positiv fritid og vi har fokus på utvelgelse av ledere som er gode rollemodeller, også i fritiden, påpeker hun videre.

— Hvordan har dere fått vite om "Sørlandssenteret" i Singapore?

— Jeg personlig kjenner ikke dette stedet spesielt, men de som har vært mye i Singapore har hørt om dette. Jeg vet ikke hvor lenge folk i miljøet har kjent til dette stedet, svarer hun.

Flere tilbakemeldinger

— Hvilke tilbakemeldinger har dere fått fra de ansatte på denne saken?

— De synes naturligvis det er leit at fokus nå blir på de enkeltpersonene som eventuelt ikke følger bedriftens normer og regler. Samtidig sier mange at det er positivt at vi jobber med temaet og tar det på alvor, sier Hansen.

I Aker Solutions etiske retningslinjer står det presisert i eget punkt at selskapet forutsetter at ansatte avstår fra kjøp av seksuelle tjenester i utlandet. Personalsjefen ønsker ikke å kommentere hvorvidt noen av bedriftens ansatte har brutt dette punktet.

— Vi har valgt ikke å kommentere denne type spørsmål. På generelt grunnlag kan jeg si at alle rapporterte eller kjente brudd på arbeidsreglementet vårt blir håndtert etter gjeldende regler, svarer hun.