KRISTIANSAND: — I første omgang vil vi nå ta en runde med ledelsen lokalt i Singapore. Vi må høre hva de tenker om dette, de kjenner folkene og kulturen der nede, og vi må høre hva de observerer. Deretter må vi ta stilling til om vi skal skjerpe rutinene våre og gjøre endringer i form av nye tiltak, sier Kjell Anders Olsen, kommunikasjonssjef i National Oilwell Varco (NOV).

Praksisen i dag er at alle NOV-ansatte som skal ut på jobboppdrag i utlandet må fullføre et halvårig kurs hjemme i Norge før de kan dra ut.

Eget opplæringsprogram

— Vi kjører et opplæringsprogram som går over seks måneder hvor vi tar opp bedriftens etiske retningslinjer, bedriftens verdier og i tillegg snakker vi om dette med kulturforskjeller. I løpet av dette kurset går vi også konkret inn på dette med sexkjøp, som jo er lovstridig i seg selv, risikoen med sykdommer og smitte, samt alkoholforbruk. Vi leier inn eksterne fagfolk til å snakke om dette, forklarer Olsen.

Samtidig vedkjenner han at ledelsen i Kristiansand har visst om Sørlandssenteret i Singapore i flere år.— Sørlandssenteret er et begrep som er kjent i bransjen, det har det vært i flere år, og ledelsen her hjemme er kjent med hva slags sted det er. Selv om senteret, så vidt jeg har forstått, også har vanlige butikker, har man jo hørt om hvilke andre aktiviteter som foregår der på kvelds – og nattestid, sier Olsen.

Ingen straffereaksjon

— Hvilke konsekvenser får det for den ansatte hvis dere får kunnskap om at vedkommende har kjøpt sex?

— Så vidt jeg vet, har ikke det vært noen problemstilling hittil. Når det er sagt, så er det viktig å understreke at vi ikke er noe politi. Vi har ikke noen myndighet til å utøve straff. Vår jobb er å informere de ansatte på forhånd, og det skal mye til før vi lager en stor sak ut av noe som baserer seg på løse rykter og tips, påpeker Olsen.

— Har dere drøftet Sørlandssenteret med de ansatte?

— Nei, vi har ikke gått inn på det konkrete stedet. Vi har folk over hele verden og jeg tror dessverre ikke dette med sexkjøp er et problem kun i Singapore. Det kan godt hende det er den mest utbredte plassen, det vet jeg ingenting om, men dette er en generell utfordring for alle bedrifter som sender folk på jobb i utlandet, sier Olsen.

Utelukker ikke ukultur

Han understreker at NOV i utgangspunkt ikke ønsker at ansatte skal oppholde seg på steder som Sørlandssenteret.— Selv om vi setter grensen der norsk lov gjør, så er det noe med signaleffekten det gir å oppholde seg på et slikt sted. Det ser ikke bra ut å være der. Og de rutinerte ansatte, de som har vært i Singapore lenge, de har et spesielt ansvar for å gå foran med et godt eksempel for de nye som kommer ned, påpeker Olsen.

Men han påpeker at bedriften ikke kan legge seg opp i alt de ansatte driver med.

— Det er en balansegang her, for det er grenser for hvor mye vi kan legge oss opp i. Vi kan ikke sende ut spanere for å sjekke hva de ansatte foretar seg på nattestid. Men hvis det har etablert seg en ukultur i Singapore, så må vi ta tak i det. Da må vi bli enda tydeligere på hva vi forventer av våre ansatte som er på oppdrag i utlandet, understreker han.