MAASTRICHT: — Kampanjer er noe alle selskaper gjør hvis man merker at noen ruter er dårlig booket, for å se om man kan stimulere flere reisende, sier direktør Daniel Lundberg.

Til Fædrelandsvennen opplyser han at selskapet per i dag har solgt i overkant av 12.000 billetter, altså ganske nøyaktig en firedel av det de har satt som mål for hele første driftsår (50.000).

1498 kroner

Onsdag kveld landet flyet til champagnemottakelse i Maastricht, der EU-traktaten ble underskrevet i 1992. Også reiseselskapet fra utenforlandet Norge må hit for å bringe papirene i orden.

Flynonstop har foreløpig solgt billetter for drøyt 20 millioner kroner. For å helle litt flybensin på bålet iverksatte de i forrige uke en kampanje med noen hundrelapper i avslag på rutene Berlin, Paris og Barcelona. Minsteprisen er satt til henholdsvis 1498, 1798 og 1998 kroner (tur/retur).

- Ikke lavprisselskap

Særlig lavere skal ikke selskapet være villig til å legge seg.

— Nei, det tror jeg ikke. Vi er ikke et lavprisselskap, vi kommer aldri til å legge ut billetter til en krone, sier Daniel Lundberg.

— Hva med 998?

— Det tror jeg ikke.

— Hvorfor? Er det ikke bedre enn å fly med tomme seter?

VIL TIL SOL OG VARME: - Nivået skal være rimelig, men ingen tjener på dumpingpriser, mener Flynonstop-direktør Daniel Lundberg, her fotografert ved avgang fra Las Palmas onsdag ettermiddag. Det er sol og varme som hittil har fristet flest sørlendinger til å kjøpe flybillett Foto: Tore-Andre Baardsen

— Det man ser av erfaring - et stort lavprisselskap (Ryanair, red.anm.) dumpet jo prisene for å øke volumet - er at man ikke får flere reisende på den måten. Nivået skal være rimelig, men ingen tjener på dumpingpriser.

Storbyer på impuls

Sommerferiedestinasjonene Dubrovnik, Nice, Palma og Barcelona troner på salgstoppen så langt.

— Årsaken er at storbyer som London, Paris og Berlin bookes tettere opp mot reisedato, dette er reiser man i større grad gjør på impuls, mener direktøren.

For de øvrige rutene starter i dag billettprisen på 1998 kroner til Paris, 2298 til Parma, 2398 til Dubrovnik, 2498 til Nice og 2598 til Palma.

Jo nærmere flyet kommer Kristiansand, dess raskere går salget, ifølge direktøren.

- De som balanserer overlever

— Generelt gjelder det for flyselskaper å skape en forventning som passer til folks betalingsvilje. Problemet med å legge prisene for lavt, er at da forventer man at det alltid er lave priser, sier Iver Holter-Andersen, trafikkutvikler fra Avinor som følger flyet hjem.

På flyspråket kalles dette "yield management", eller kunsten å høste markedet. Det handler om å få en snittpris til å leve med, på samme måte som ferjeselskaper og hoteller har sine dynamiske prismodeller.

— De som klarer å balansere overlever, sier Holter-Andersen, som tidligere var markedssjef på Kjevik og før dette 11 år i Maersk Air.

Også Flynonstop har en medarbeider som kontinuerlig jobber med å tilpasse prisbildet til etterspørselen.

Betaler 15-20 mill. i årlig leie

Omtrent halvparten av alle passasjerfly levert fra Embraer-fabrikken eies av leasingselskaper. Flynonstop leaser flyet av amerikanskeide CIT Aerospace.

— Vi overtar noen nye fly i året, men har aldri leid disse ut til nye selskaper før. Jo mer vi ble kjent med dere, dess sterkere ble vi i troen, sa direktør Damon J. D'Angelo under flyoverrekkelsen tidligere i uka.

Embraer 190 har en nypris på 220 millioner kroner, og nedskrivningsperioden for denne type fly er 18 år. Med eksempelvis fem prosent rente blir årlig leiesum 18 millioner kroner, et anslag og en kontrakt Flynonstop overhodet ikke vil kommentere.

Reiseselskapet bærer betydelig risiko i form av at de har forpliktet seg til å betale denne summen til CIT i noen år fremover.