Sånt er ikke dagligdags, det blir høytidelig seremonimandag kveld (natt til tirsdag, norsk tid).

— Jeg har aldrisett noe lignende, og det er ingen hype. Flyet er så fint at det er heltutrolig, sier en smørblid adm.dir. Daniel Lundberg i Flynonstop tilFædrelandsvennen i Brasil.

Siden fredag har selskapets egen sjefspilot testet denflunkende nye flymaskinen, en Embraer 190 med kapasitet på hundre passasjerer.

— Det har vært utrolig få anmerkninger, bare 20 prosentav normalt. Så fabrikken har gjort en fantastisk jobb. Når dette er rettet påskriver vi under på papirene og overtar flyet senere i dag, uttaler Lundberg.

_74B6265 (2).jpg Foto: Tore Andre Baardsen

Tirsdag formiddag er det klart for hjemreise via Natalnord i Brasil, Las Palmas på Gran Canaria og Maastricht i Nederland. Det blir flere stopp på vei hjem, hviletid ogformaliteter må overholdes. Først fredag kveld lander så flyet på Kjevik, seksdager før første ruteflyvning til London.

En flygal kristiansander følger overtakelsen vedEmbraer-fabrikken, som ligger i São José dos Campos utenfor Brasils største by,São Paulo.

— Dette er noe man bare opplever en gang i livet. Det ergøy å se at dette blir noe av, sier Iver Holter-Andersen, trafikkutvikler forAvinor i Oslo.

Hans jobb er å legge til rette for ny turisme til Norge,og han har bistått Flynonstop med råd underveis.

— Har du tro på selskapet?

— Ja, når en privatperson vil bruke en haug penger må vistøtte det, noe annet ville være helt feil. Som med alle andre tilbud gis folken mulighet, så må man bruke den, svarer Holter-Andersen.

— Men er det mulig å få forretning ut av det?

— Vet ikke hva jeg skal si. Ingen har gjort akkurat dettefør, det er helt nytt.

Reiseselskapet, som ble lansert 16. oktober 2012, harruter fra Kjevik til åtte europeiske destinasjoner: London, Paris, Nice,Barcelona, Berlin, Parma, Palma og Dubrovnik.

Flynonstops fly har fått navnet Elias, etter direktørLundbergs sønn. Han ble født i august i fjor, samtidig med at flykontrakten bleferdigforhandlet.

Embraer er verdens tredje største sivile flyprodusent,bak Boeing og Airbus. Blant de største kundene er British Airways, Lufthansa,Air Canada og KLM, som bruker Embraer på ruten mellom Kjevik og Amsterdam.