BRASIL: Embraer 190 har 112 seter som standard, men reiseselskapet fra Kristiansand ønsket kun 100. — Du må ha en kabinansatt per 50. passasjer. Har du 100 seter, behøver du to kabinansatte per avgang, med 101 trenger du tre. Det sparer vi mye penger på, forklarer Daniel Lundberg, direktør for Flynonstop.

Selskapet har ti kabinansatte fordelt på fem skift.

Ikke behov for flere

Dermed sparer de fem årsverk på manøveren, tilsvarende et sjusifret beløp de aldri kunne tjent inn med 12 seter ekstra.

Selskapet mener de sjelden vil ha behov for mer enn 100 seter.

— Med kun to kabinansatte på 100 passasjerer kan vel servicen bli deretter?

— Det har vi tenkt på. Ved fulle fly til Palma eller Barcelona vil vi bruke tre kabinansatte, svarer Lundberg.

Han legger til at valget om å fjerne seter gir en hyggelig bieffekt: Fem centimeter bedre benplass.

FØRSTE STOPP: Direktør Daniel Lundberg kommer ut av flyet etter en noe hard første landing i brennhete Natal. Tirsdag kveld, norsk tid, fortsatte reisen over Atlanteren til Gran Canaria.

— Alle hater midtsetetEn annen årsak til at Embraer 190 ble valgt, var at man ønsket kun to og to seter ved siden av hverandre.

— Alle hater midtsetet som de har på Airbus og Boeing, sier Flynonstop-eier Espen Hennig-Olsen til Fædrelandsvennen.

— At flyet har stor kabin, var viktig for vårt valg. Her kan en mann på to meter stå oppreist, og midtgangen er bredere enn selv på jumbojetfly, forklarer han.

Ved 14-tiden tirsdag, norsk tid, tok flyet av fra flyplassen ved Embraer-fabrikken i São José dos Campos.

Ombord var 14 personer, inkludert representanter fra fabrikken og flyets nederlandske operatør Denim Air.

TAR FLYET HJEM: Basekaptein Tommy Fjeld (t.v.) fra Flynonstop har assistanse av Embraer-pilot Marcelo Passos i cockpiten. I natt har flyet stopp på Las Palmas, Gran Canaria, før reisen fortsetter til Maastricht i Nederland onsdag.

— Gode seterDet nærmeste man kom en ordinær passasjer var en trafikkutvikler fra Avinor:

— Dette var bedre enn flyet vi kom med til Brasil, der vi satt og stanget knærne i stolryggen foran. Setene er myke og gode, med lekkert skinn, mener kristiansanderen Iver Holter-Andersen.

Fra torsdag neste uke skal flyet gå nonstop fra Kristiansand til åtte destinasjoner i Europa, kun avbrutt av noen timers hvile hver natt.

Flyruten til Norge.