BRASIL: Cirka klokken 09 tirsdag (14 norsk tid) hadde Embraer-maskinen avgang fra flyplassen i São José dos Campos.
— Kjempegøy! Dette er resultatet av nesten to års hardt arbeid, sier Flynonstop-direktør Daniel Lundberg.
Hjemreisen starter med en 3,5 timers økt til Natal nord i Brasil.
Flynonstop har solgt for 20,5 millioner
Overnatter på Kanariøyene
Etter halvannen times venting her bruker flyet fem-seks timer over Atlanteren, til Las Palmas på Gran Canaria.
Her blir det overnatting, og siden man også skal ta igjen tidsforskjellen er flyet først framme rundt midnatt.
— Deretter er vi pålagt 12 timers hvile, før vi bruker 4,5 timer på turen til Maastricht i Nederland onsdag ettermiddag, opplyser Tommy Fjeld, basekaptein og pilotinstruktør i Flynonstop. Han er en av selskapets ti fast ansatte piloter.
Hennig-Olsen turte ikke å hente flyet
Begeistret pilot
55-åringen skal ta Embraer 190-maskinen hjem til Kristiansand sammen med en pilot fra fabrikken i Brasil. I løpet av helgen har han tilbrakt tre timer i flyets cockpit under flygning, og er over seg av begeistring for dets egenskaper.
— Flyet er tvunget til å ta et stopp i Maastricht på grunn av registrering, opplyser direktør Daniel Lundberg.
Først fredag går turen videre til Norge, og etter planen planter flyet hjulene på sørlandsk jord ved 20.30-tiden, snaue seks dager før første ruteflyvning til London.