Det mener forsker Bent A. Brandtzæg ved Telemarksforskning. Der har han hovedansvar for forskning tilknyttet interkommunalt samarbeid og kommunestrukturer, og har gjennomført en rekke utredninger på oppdrag fra flere departementer og kommuner.

— Fordelen med folkeavstemning er at alle i utgangspunktet har mulighet til å gi uttrykk for sitt syn. På den annen side kan lav valgdeltakelse og skjev mobilisering, der nei-siden gjerne mobiliserer sterkest, føre til at man ikke får et representativt bilde av innbyggernes holdninger. I tillegg vil folk som er usikre tendere mot å stemme nei fordi man ikke kan nyansere standpunktet, sier Brandtzæg.

— Gjennom en spørreundersøkelse vil man få fram meningen til et representativt utvalg av hele befolkningen. Man vil også få opplysninger om hvorfor folk er for eller mot, og gjennom gradering få svar på hvor sterkt folk mener det ene eller det andre, fortsetter han.

Både og

Brandtzæg mener en folkeavstemning i kombinasjon med en innbyggerundersøkelse kan være veien å gå før politikerne i de ulike kommunestyrene bestemmer seg.

18. februar skal de fem kommunene i Stor-Kristiansand ha en intensjonsavtale klar. Deretter skal spørsmålet behandles i de enkelte kommunene. Foto: Fotobestilling FVN

Lovens sier nemlig at folk bør høres før politikerne endrer fylkes— og kommunegrensene, men ikke på hvilken måte det skal skje:«Høyringa kan skje ved folkerøysting, opinionsundersøking, spørjeundersøking, møte eller på annan måte.», heter det i den såkalte inndelingslovens paragraf 10. — I Norge er folkeavstemninger rådgivende, ikke bindene. Dersom politikerne i tillegg gjennom en spørreundersøkelse får vite litt mer om årsaken til at innbyggerne mener det ene eller andre, samt styrken i standpunktene, vil det være lettere å fatte en selvstendig avgjørelse, sier Bent A. Brantzæg.

Fraråder ikke

Det er Fylkesmannen i Aust- og Vest-Agder som rådgir kommunene i sammenslåingsprosessen, og prosessveilederne Dag Petter Sødal og Jarle Bjørn Hanken hadde nylig informasjonsmøte for de 30 Agder-kommunene der spørsmålet om folkeavstemning ble drøftet.

- Hvis det blir dårlig frammøte, og sofapartiet blir det største, er det vanskelig å få fram innbyggernes synspunkter. Foto: Kjartan Bjelland

— Hovedsignalet fra oss var at man må tenke nøye gjennom hvilken høringsform man velger. Vi vil ikke direkte fraråde folkeavstemning, men det er ikke nødvendigvis sant at det er det aller ypperste verktøyet i dette spørsmålet, sier Dag Petter Sødal til Fædrelandsvennen.- Hvis det blir dårlig frammøte, og sofapartiet blir det største, er det vanskelig å få fram innbyggernes synspunkter. Moderne spørreundersøkelser gjennomført av profesjonelle byråer kan derimot få fram et godt bilde av hva hele befolkninger mener, sier Sødal.

Kompliserte spørsmål

— Men selv ikke for oss som jobber med dette på heltid er dette spørsmålet lett, og for folk flest kan det være vanskelig å se inn i de komplekse problemstillingene knyttet til økonomiske forhold og faglige tjenester. Derfor anbefaler vi både tradisjonelle høringer og folkemøter for å få ut mest mulig informasjon, sier han.

— Men det er kommunestyrene er valgt for å representere folket, og det er de som har ansvar for å ta en avgjørelse. De må også selv finne ut den riktige måten å involvere innbyggerne på, understreker Sødal.

Slik skal K5 høre på folket

Ordfører Johnny Greibesland (Sp), Songdalen. Foto: Kjartan Bjelland

SONGDALEN: — Vi vil ganske sikkert gjennomføre en innbyggerundersøkelse, men om vi skal ha folkeavstemning er ennå ikke bestemt. Saken kommer opp i kommunestyret 3. februar, og jeg er usikker på hva flertallet da vil mene, sier ordfører Johnny Greibesland (Sp). - Men uansett vil en eventuell folkeavstemning være rådgivende, og ikke bindende.

Ordfører Astrid Hilde (Ap), Søgne. Foto: Kjartan Bjelland

SØGNE: — Det forrige kommunestyret vedtok at Søgne ikke skal ha folkeavstemning, men Frp har varslet at de ønsker ny behandling av spørsmålet. Så får vi eventuelt se om det politiske flertallet har endret seg siden sist. sier ordfører Astrid Hilde (Ap). - Men vi skal gi ut en informasjonsavis om både K5 og K2, og etter at avtalene er offentliggjort, vil vi foreta en spørreundersøkelse.

Ordfører Harald Furre (H), Kristiansand. Foto: Kjartan Bjelland

KRISTIANSAND: — Bystyret har bestemt at vi ikke skal ha folkeavstemning, men vi skal ha en skikkelig innbyggerhøring, sier ordfører Harald Furre (H). - Detaljene er ikke klare ennå, men det vil nok bli en gallupundersøkelse med et representativt utvalg av befolkningen. Folkemøter er også aktuelt, og i samarbeid med de andre K5-kommunene lager vi en informasjonsavis som skal ut til alle.

Ordfører Arne Thomassen (H), Lillesand. Foto: Kjartan Bjelland

LILLESAND: — Bystyret avgjør saken onsdag kveld, og jeg regner med at det blir flertall for å holde folkeavstemning, sier ordfører Arne Thomassen (H). - Men først skal vi gjøre en innbyggerundersøkelse, og deretter folkeavstemning. Om den skal være bindende eller rådgivende er et dilemma vi må finne ut av, for her vil det jo ha stor betydning om valgdeltakelsen er høy eller lav.

Ordfører Anders Christiansen (Ap), Birkenes. Foto: Heida Gudmundsdottir

BIRKENES: — Vi ønsker å involvere innbyggerne på best mulig måte, og jeg håper vi får til både folkeavstemning og innbyggerundersøkelse, sier ordfører Anders Christiansen (Ap). Torsdag skal vi ha et ekstraordinært bystyremøte der disse tingene blir diskutert. Det er ikke et vedtaksmøte, men vi skal ha gruppearbeid for å jobbe fram innspill til neste forhandlingsmøte i Lillesand.