— De pulveriserer hele ideen. Jeg trodde helhetlige planer og koordinering var hele poenget med å lage en stor kommune. Nei, enten får de gjøre det fullt ut, eller så bør de la være, sier professor i statsvitenskap Morten Øgård ved Universitetet i Agder.

Både Øgård og hans kollega Dag Ingvar Jacobsen reagerer kritisk på den foreløpige intensjonsavtalen mellom Kristiansand, Søgne, Songdalen, Birkenes og Lillesand. I avtalen legges det opp til at man fortsatt skal ha direktevalg i de gamle kommunene, i tillegg til i tre-fire bydeler i Kristiansand. De vil undersøkes om kommunedelene skal få reguleringsmyndighet, slik at de fortsatt kan bestemme over arealene i sin gamle kommune.

Er Kristiansand blendet?

Morten Øgård har lenge vært kritisk til kommunesammenslåing.

— Men om det var én stor fordel, så var det at man kunne koordinere reguleringsplaner. Det er viktig for næringsliv og infrastruktur. Når også det forsvinner så er det bare kvasiløsninger igjen, mener Øgård.

Morten Øgård. Foto: UiA

Han kan ikke forstå at det er noe poeng i å slå sammen fem kommuner og fortsatt beholde den type makt i de gamle enhetene.

— De ber om trøbbel. Det er helt utrolig at Kristiansand går med på dette. Dette vil bli både kostnadsdrivende og gi problemer. Man kan fort oppleve at kommunedelene setter veto mot kommunestyret. Det blir press og forhandlinger hele tiden, tror Øgård.

Så kommer hjertesukket:

— Er Kristiansand blitt helt blendet av muligheten til å bli enda større?

Hva er poenget?

Dag Ingvar Jacobsen har ikke vært så kritisk som sin kollega før. Men etter å ha lest intensjonsavtalenlurer også han på hva som er poenget.

— Det fremstår som en minimumsløsning når de først skal slå sammen. De beholder sine navn og fortsetter nesten som før med bydelsutvalg som tillegges ganske mye makt og får direkte valg. De får egne budsjett og vedtaksmyndighet i reguleringssaker, som er noe av det viktigste kommunen driver med, sier professoren i statsvitenskap. Han mener reguleringsplaner for infrastruktur, som veier og boligområder, er viktig å ha felles i en stor kommune.

Det blir interessant å følge dragkampen mellom bydeler og kommunestyre

Jacobsen peker også på at det i sentraliseringen vil foregå en fragmentering når Kristiansand deles opp i flere folkevalgte bydelsutvalg.

— Det blir interessant å følge dragkampen mellom bydeler og kommunestyre, sier han.

— Er det ikke en demokratisk fordel med styring nær velgerne?

— Det blir samme situasjon som i dag, utenom at noen bydeler i Kristiansand blir nærere folk.

Lange føringer

— Noen fordeler er det vel i avtalen?

— Tja, de har ikke tatt noen drastiske grep. Det er interessant å merke seg at de skal ha kontroll på økonomien. Men også her sier de at investeringene som er prioritert i de gamle kommunene skal prioriteres i den nye. De legger føringer langt frem i tid, sier Jacobsen.

Han sier de går langt i si at mye skal være som før.

— Når de til og med nevner i avtalen at hver kommunedel skal ha bemannet bibliotek, så sier det noe om hvor langt de går, sier Jacobsen.