For å vise hvor farlig det er å tekste mens man kjører bil, lot NAF tre unge sjåfører prøve seg under kontrollerte forhold på en av NAFs øvingsbaner. I følge en pressemelding fra NAF ble alle klart dårligere sjåfører når de tekstet samtidig som de kjørte. Fagansvarlig i NAF Trafikktrening, Morten Fransrud, sier følgende om resultatet av testen:

— De unge testsjåførene ble overrasket over hvor mye dårligere sjåfør man faktisk blir av å tekste mens man kjører.

I 2006 skrev Fædrelandsvennen om en undersøkelse som viste at fire av ti sørlendinger snakket ulovlig i håndholdt mobil mens de kjørte.

Som promille

Forskning fra USA viser at bruk av mobiltelefon i bil tilsvarer å kjøre med 0,8 i promille. Bare telefonsamtalen alene øker reaksjonstiden med 0,25 sekunder.

Vi klarte til og med å skade en av øvingsbanens biler under forsøket, og banens hindere fikk juling av de ukonsentrerte førerne.

— Akkurat som promillekjørere, tror ikke mobilbrukere at kjøringen påvirkes av mobilbruken. Moralen er å holde seg unna teksting når man kjører bil. Piper det i telefonen, så vent til du er fremme, sier Morten Fransrud. Det er ikke bare tekstmeldinger over halvparten oppgir at de sender. De samme svarer bekreftende på at de er inne på sosiale medier mens de sitter bak rattet og bilen er i fart.

- Bruk flymodus

Volkswagen-direktør Ulf Tore Hekneby gikk i fjor høst ut med følgende råd til norske bilister: - Sett mobilen i flymodus når du kjører bil.

De tre unge sjåførene ble satt til to oppgaver. Den ene var å skrive en tekstmelding på tid uten å kjøre. Meldingen var «Hjemme om en halvtime, klemz». Den raskeste brukte 23 sekunder på meldingen. Hadde dette vært på veien og hastigheten var 80 kilometer i timen, ville sjåføren kjørt over en halv kilometer uten å ha fokus på veien.

Livsfarlig

— Veldig mye kan skje på en strekning på over en halv kilometer. Det er rett og slett livsfarlig å tekste når man kjører, sier Fransrud.

Den andre delen av testen var at de unge sjåførene skulle lese en tekstmelding og svare på den mens de kjørte. Tekstingen tok selvsagt mye oppmerksomhet, og alle ble langt dårligere sjåfører.

— Vi klarte til og med å skade en av øvingsbanens biler under forsøket, og banens hindere fikk juling av de ukonsentrerte førerne, sier Morten Fransrud.