I topputgaven vi prøvde var det skinn både her og der. Så stilig at en nesten bør ha på seg blådressen, mente en av Mazda-selgerne. Foto: Tor Mjaaland
Litt tøffere i trynet etter å ha fått en såkalt facelift. Viktigere er nok forandringene du ikke ser fra utsiden. Foto: Tor Mjaaland
Mazda 6 er herlig fri for knapper og knotter på dashbordet. Det meste styrer du via den sju tommer store skjermen. Foto: Tor Mjaaland

Både Mazda, Ford og Toyota har vært uten tilbud på det nordmenn gjerne spør etter: En stor stasjonsvogn med trekk på alle fire hjulene. Ford lanserer nå sin Mondeo, og i disse dager er Mazda 6 på markedet med firehjulstrekk. Dermed blir konkurransen enda noen hakk tøffere i et segment som har gitt fra seg en del av markedet til suv-ene de siste årene.

Mazda har tidligere vært tydelige på at de mobiliserer sterkt i 2015.

Full pakke

Men mange foretrekker fortsatt å sitte i «normal» høyde i bilen, og da er det mye som tyder på at de bør ta en titt på 6-eren til Mazda som i disse dager kommer med såkalt «face-lift» og 4x4. Prismessig er det åpenbart at Mazda har planer om å stjele en del av markedet. En toliter med 150 hk, full pakke med led-lys og en bra porsjon annet utstyr, starter på 388.000 kroner levert Kristiansand. Modellen vi testet, med 175 hk, et dreiemoment på hele 420 NM, lekkert skinninteriør både i seter og diverse andre steder, pluss full utstyrspakke, havner rundt 470.000 kroner. Men da får du en bil som helt klart er et alternativ til biler som vanligvis befinner seg i langt høyere prisklasser.

I topputgaven vi prøvde var det skinn både her og der. Så stilig at en nesten bør ha på seg blådressen, mente en av Mazda-selgerne. Foto: Tor Mjaaland

Ytterligere løftFor en tur i Mazdas nye firehjulstrekker er faktisk en svært god bilopplevelse. Bilen er herlig fri for forvirrende knotter og knapper. Det meste styres via sju-tommersskjermen. Og via frontrutedisplayet holder du så god kontroll med hastigheten at fartsbøter ikke bør være en del av bilhverdagen.

Mazda har gjort storsuksess med sin suv, CX5 og vært mestselgende i det markedet de to siste årene. Det er ingen gode grunner til at ikke 4x4-utgaven av Mazda 6 skal bety ytterligere løft i Norges-markedet for den japanske bilprodusenten. 175-hesteren vi prøvde er nesten uforskammet rask, og 2,2-literen med 150-hester bør ikke ligge langt etter. Her har Mazda en fordel i forhold til mange av konkurrentene som starter med 1,6 liters motorer med rundt 110-130 hestekrefter.

Mindre støy

Designmessig har Mazda fått bøttevis av skryt for 6-eren. Med litt tøffere front og en anelse av «gepard-linjer», i følge en entusiastisk forhandler, har ansiktsløftingen bare blitt til det bedre.

Forbedret skal også støyisolasjonen være på denne modellen. Fra 10 til 25 prosent mindre støy, avhengig av hva slags vei du kjører på, oppgir fabrikken på nykommeren. Et forbedret fjæringssystem skal være en del av forklaringen. På modellen vi prøvde, med Bose lydsystem og hele 11 høyttalere, så vil nok dette overdøve det aller meste av støy, hvor den enn måtte komme fra.

Mazda 6 er herlig fri for knapper og knotter på dashbordet. Det meste styrer du via den sju tommer store skjermen. Foto: Tor Mjaaland

Lys-revolusjonI Norge er lys viktig med mange bilturer på regnmørke høstveier. På denne sektoren har det skjedd en liten revolusjon der Mazda til fulle er med. Bi-xenon er forlatt, nå er det full led-pakke med adaptivt svinglys og fjernlys som automatisk blender ned der du ikke skal blende noen, men lyser der du har behov for det.

De smilte da de viste fram sin nye Mazda6 4X4, selgerne hos Røinås på Fiskåtangen. Det er grunn til å tro at de vil smile også når det skal gjøres opp status for Mazda 6-salget mot slutten av året.

Mye nytt fra Mazda

— En modell Norge vil ha, slår Mazda-selger Tor Inge Haugen ubeskjedent fast.

Han har opplevd det tidligere, nemlig at Mazda kommer med en firehjulstrekker norske bilkjøpere absolutt vil ha. CX5 ble lansert for tre år siden, og har vært bestselger i suv-segmentet siden den gang.

En modell Norge vil ha

Mazda-selger Tor Inge Haugen

Nå dreier det seg om stasjonsvognutgaven av Mazda 6, og Haugen er trygg på at også den vil slå an. Selv om det skal holde hardt at den kan ta kampen opp med suv-broren på salgsstatistikken.

Men han er overbevist om at både pris, sterk motor og utstyr vil bidra til at bilen vil hevde seg i den harde konkurransen i dette markedet.

Både han og daglig leder Kjell Hæstad hos Røinås Bilforretning nyter Mazda-tilværelsen for tiden. Om kort tid kommer ny Mazda 2, CX5 kommer med ansiktsløfting om få dager, og i løpet av sommeren dukker lillebror til CX5, CX3 opp.