Outback dannet på mange måter skole blant de litt høyreiste firehjulsdrevne bilene som det etter hvert er blitt ganske mange av, da den kom på markedet i 1994. Nå er femte generasjon Subaru Outback klar for levering, og om det ikke blir amerikanske tilstander, i USA elsker de Subaru, så bør absolutt interessen for bilen øke betraktelig også i Norge.

Behersker 4X4

At «all-wheel-drive» (AWD) systemet til Subaru er blant de aller beste, har det vært liten diskusjon om. Derav også tilnavnet «Vinterkongen». Firehjuls-markedet i Norge er stort og stadig voksende, og spennvidden over de forskjellige systemene er rimelig stor.

På den sju tommers touch-skjermen styrer du det aller meste. Dermed er dashbordet ryddig og oversiktelig uten et vell av knapper og knotter. Foto: Tor Mjaaland

Med den enorme rallysuksessen til Subaru, er det liten tvil om at den japanske produsenten behersker firehjulsdriften bedre enn mange av konkurrentene.

Barnefamiliene

Subaru har kanskje vært bilen for de litt «satte», de fra 50 år og oppover som vil ha en bil de alltid kan stole på uansett vær— og føreforhold. Men Outback burde være minst like attraktiv for barnefamiliene med høyt aktivitetsnivå og behov for en bil der du får plass til det meste. Og selv om bakkeklaringen er høy med 22 cm, så er det langt enklere å plassere kano, skiboks eller sykler på taket enn på suv-ene der du helst må ha gardintrapp for å nå taket.

Mye nytt

Du kjenner absolutt igjen forgjengeren for den nye generasjon Outback. Det er typisk japansk å ikke gjøre alt for store endringer på en gang. Men bilen er modernisert på mange områder, og utvendig finner vi nye lykter både foran og bak med led i både baklysene, bremselysene, nærlys og parklys.

Plassen innvendig er økt, noe som kommer baksetepassasjerene til gode med massevis av benplass. Foto: Tor Mjaaland

Innvendig er plassen blitt større, noe som ikke minst merkes for baksetepassasjerene. I tillegg er interiøret helt nytt, virker langt mer moderne og oversiktelig der det meste styres via touch-skjermen.

Eye-sight

Også på sikkerhet har det skjedd et løft. Stikkordet er Eye-Sight, et system som fungerer ved at to små kameraer ser for deg. Dermed beregnes avstanden til biler foran deg eller til andre objekter og bilen bremser automatisk fra hastigheter opptil 50 km/t. Om du ikke selv oppdager at bilen foran deg stanser. Systemet har vært levert i biler til USA en stund, og tilbakemeldingene derfra har vært svært positive.

Mye for pengene

Skal du ha Subaru Outback, skal du også ha automatgir. Subarus Lineartronic-system fungerer nemlig veldig bra, enten du kombinerer det med 150 hesters dieselmotoren eller med 2,5 literen bensin med 175 hester. Outback leveres enten som Classic eller Premium, og prisene er de samme enten du velger bensin— eller dieselmotor.

Premium-utgaven med skinn, soltak og et ekstra spenstig lydanlegg koster 509.000 kroner, en velutstyrt Classic 459.000. Dermed er Outback ingen billigbil. Men du får mye for pengene som super fremkommelighet, bra motorer, flottere innvendig design, mer sikkerhetsutstyr og totalt sett en bil som virkelig hevder seg mot konkurrenter som Audi, BMW og Volvo. For å nevne noen merker med kanskje høyere prestisjefaktor enn Subaru.

Bra med plass er det også i bagasjerommet selv om Outback med sine 560 liter ikke når helt opp til f. eks Skoda Octavia og Passat Alltrack. Men ikke minst dybden i rommet er stor. Foto: Tor Mjaaland

700 Outback-biler har Subaru lovet til Norge i 2015. Vi blir ikke overrasket om etterspørselen gjør at de må be pent om ytterligere leveranser fra den japanske bilprodusenten som i fjor solgte ca en million biler, derav over 600.000 til USA.

Slo Volvo, Audi og Skoda i svensk test

Subaru Outback slo skikkelig til da det svenske bilbladet Teknikens Värld testet bilen mot Volvo XC70, Audi A4 Allroad og Skoda Superb Alldrive.

Nye Outback ble best i sammendraget og sto alene på topp eller delte førsteplassen i syv av ti kategorier, deriblant kjøreegenskaper, plass og sikkerhet.

Og Subaru-forhandler i Kristiansand, Edvard Haugland på Oddemarka Auto, er ikke i tvil om at nye Outback betyr økning i salget av denne modellen.

— Nå bør denne være et attraktivt valg for folk fra 30 år og oppover, mener Haugland som forteller at det allerede jobbes med å få flere Outback 2015 til Norge enn de lovede 700. Den nye modellen kommer med Euro6-godkjent motor, lavere vekt, mindre utslipp og redusert forbruk sammenliknet med forgjengeren. Det betyr at også prisen er redusert på 2015-modellen.