Da er kanskje den nye Skoda Fabia er alternativ. I alt kan du få 125 mulige fargekombinasjoner, inkludert fire ulike interiørfarger. Og antagelig finner du farger som stemmer med eget temperament. I tillegg kan du få prydet dashbordet med egne foto, for eksempel av bikkja, hytta eller ektemannen.

Men antagelig er det flere gode grunner til å velge nye Skoda Fabia som i disse dager kommer til Norge. I alle fall om man skal lytte til den kjente biljournalisten Benny Christensen som nylig slo fast «at du skal lete lenge etter et mer fornuftig bilkjøp enn nye Skoda Fabia».

Løftet seg

( Artikkelen fortsetter under bildet )

Helt grei plass i baksetet til ikke alt for storvokste personer. Foto: Tor Mjaaland

At Skoda gir mye bil for pengene, har mange lenge ment. Og når du får nye Fabia, som er tredje generasjon av bilen, i stasjonsvognutgave med 530 liter bagasjerom og 75 hk motor, til under 200.000 kroner, så høres det jo både fornuftig og billig ut.I tillegg har utvilsomt Fabia løftet seg også designmessig i den nye utgaven som er ankommet Kristiansand i disse dager. Bredere, lavere og tydeligere, og skarpere linjer, er stikkord for det ytre i den tsjekkisk produserte bilen der du kjenner igjen linjer også fra siste utgave av storebror og storselger Octavia. Den er nylig kåret til «Car of the year 2015» i England, og har fått toppscore i Euro Ncap på sikkerhet.

Tøffere og større

— En helt ny bil, slår salgssjef Tor Erik Røed hos Skoda-forhandler G-Bil i Sørlandsparken fast.- Tøffere, større, nytt understell, lettere og med lavere forbruk, legger salgsmannen til mens kollega og daglig leder Kenneth Abrahamsen nikker og smiler og supplerer med sikkerhet som «front assist» som standard og legger til:

— Det som langt dyrere biler hadde av sikkerhetsutstyr tidligere, får du nå på småbiler som Fabia.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

330 liters bagasjerom i combiutgaven er mer enn de fleste konkurrentene kan vise til. Foto: Tor Mjaaland

Og for å holde oss til drivstofforbruket, så skal det være redusert med 17 prosent i forhold til forgjengeren. Interessant er det at det kommer en såkalt «green-line»-versjon med 75 hk diesel, et oppgitt forbruk på 0,31 liter per mil og CO2-utslipp på 82 gram per kilometer. Da er det neppe drifstoffregningene som tar knekken på familieøkonomien!

Positivt bekjentskap

Vi prøvde combi-utgaven noen kilometer på alt for vårlige sørlandske vinterveier. Og nye Fabia er utvilsomt et positivt bekjentskap. Stillegående, romslig til å være småbil og kjapp nok i massevis med de 90 turbohestene vi hadde under panseret. Bagasjeplassen i combi-utgaven er oppgitt til 330 liter, bare 50 liter under klart større VW Golf, men en god del romsligere enn familie-konkurrenten Polo.

For mange vil Fabia være mest aktuell som bil nummer to. Men for en mindre familie, eller folk med ikke alt for stort behov for plass, kan en Fabia være, som vi tidligere var inne på, et svært fornuftig valg også som bil nummer en. Motorene spenner fra den lille tresylindrede 60 hk-eren, via dieselmotorer på 90 og 105 hk til bensinmotorer på 75 og 110 hk — alle utstyrt med start-stop automatikk.

Det er 15 år siden Skoda lanserte minstemann Fabia for første gang. Og siden har den solgt bra over store deler av Europa. Med tredje generasjon Fabia burde interessen for bilen øke, i alle fall hos bilkjøpere som vil ha mye for pengene. Eller for å sitere salgssjefen: - Nå er Skoda både fornuft og status!