Med ni forskjellige bilforhandlere fra Lyngdal til Skien, har Gumpen Gruppen en voldsom dominans i bilmarkedet i sør. Og spesielt i Kristiansand der de fem Gumpen-forretningene sto for over 46 prosent av fjorårets nybilsalg. Av elbilsalget i Kristiansand sto Gumpen-butikkene for over 70 prosent. Fra 2007 da Gumpen solgte 3598 nye og brukte biler er salget fordoblet til 2014 med totalt 7278 biler.

LES OGSÅ: Forbrukerrådet: — Misbruker ikke makten

— Er det ikke en fare for at dere har fått for mye makt over bilmarkedet, driftssjef Terje Jochumsen?

Hard konkurranse

— Nei, svarer mannen som har ansvar for å drifte de ni bilbutikkene til Gumpen-familien til best mulig resultat, og mener å ha gode argumenter for det svaret.

— For det første driver vi en knallhard konkurranse innad i konsernet. Kundene kan oppleve å få forskjellig innbyttetilbud fra forhandler til forhandler. Og for våre daglige ledere er det minst like viktig å slå en av kollegene i Gumpen-systemet som å vinne over en annen bilforhandler, sier Jochumsen.

Gumpen-kulturen

I tillegg er den erfarne bilmannen overbevist om at styrken til Gumpen Gruppen kommer kundene til gode.

— Vi selger 15.000 bildekk i året og oppnår dermed svært gunstige innkjøpspriser, sier Jochumsen, og er like tydelig på at ingen av forhandlerne får intern økonomisk hjelp.

— En viktig del av vår suksesshistorie er at vi ansetter daglige ledere som har jobbet i Gumpen og kjenner kulturen og vet at de må levere gode resultater. Vi støtter hverandre og ser på tilbakemeldinger fra kundene at de er fornøyd med det vi leverer, slår driftssjefen fast, før han raskt legger til:

— Det betyr ikke at vi ikke må forbedre oss. Bilsalg og verksteddrift er en prestasjonsbransje der vi hele tiden må vise at vi er best.

Lokalt eierskap

Jochumsen kan ikke huske å ha fått tilbakemeldinger fra kunder om at Gumpen har for mye markedsmakt.

— Vi får snarere tilbakemeldinger på at folk synes det er bra med lokalt eierskap i en tid der mange bilforhandlere er eid utenfra. At vi har stordriftsfordeler på for eksempel innkjøp, lønnskjøring og annet, kommer også kundene til gode, mener 49-åringen med en far som var bilforhandler og en sønn som er første lærling innen salg i distriktet.

Best igjen

Første helga i januar fikk 30 ansatte fra Gumpens Auto Vest på Oslo-tur bevis på at de presterer. Da Møller-Gruppen samlet alle Volkswagen-forhandlerne til fest og heder, ble Kristiansands-firmaet for andre år på rad utnevnt til årets bilforhandler. Det har aldri skjedd før at en forhandler vinner to år på rad.

— Mye måles i en slik kåring, men tilbakemeldingene fra kundene både på salg og verksted er noen av de viktigste parametrene, sier Jochumsen, og bedyrer at det ikke frister å bruke eller misbruke markedsmakten i forhold til kundene.

Driftssjefen trekker også fram Gumpens Auto øst som ble nominert som en av tre forhandlere i Norge til årets forhandler 2014, mens G-bil har vært beste Skoda forhandler i Norge både i 2012 og 2013, mens 2014 ennå ikke er offentlig.

Karakterboka

Jochumsen er opptatt av kulturen som Gumpen-familien gjennom grunnlegger Thorvald, sønn Helge (78) som fortsatt er aktiv i selskapet og barna Per Helge og Nina har lagt grunnlaget for at skal bæres videre og utvikles. Han mener den er en av grunnene til at alle de lokale forhandlerne har markedsandeler solid over landsgjennomsnittet på sine respektive merker.

— Det er vel karakterboka vår som viser at vi har lykkes, slår en ikke helt ubeskjeden driftssjef i Gumpen-Gruppen fast.