Det sier regiondirektør Eirik Nyberg i Forbrukerrådet i Agder. Sett fra hans og forbrukernes side har de overhodet ikke klager på Gumpen-forhandlere fra misfornøyde kunder.

— Men det gjelder alle de store og profesjonelle bilforhandlerne i Kristiansand. De er svært seriøse alle sammen, sier Nyberg, og mener at tilstanden i bilmarkedet i Kristiansand er bedre enn for eksempel i Arendal og i resten av landet når det gjelder klagesaker.Han tror en av årsakene til dette kan være at bransjen har sin egen klagenemnd, Vest-Agder Bilklageutvalg, som etter hans mening bidrar til en god selvjustis blant bilforhandlerne.

Nyberg peker likevel på at det er viktig at en så sentral aktør legger nok ressurser inn i salg og spesielt reparasjon slik at servicenivået holdes oppe.

— Generelt kan man si at det alltid er fare for økte priser dersom en aktør får for stor markedsmakt, sier Nyberg, uten at han kan si at dette er tilfelle i Kristiansand.

Avdelingsdirektør Ingrid Gullaksen i Konkurransetilsynet sier at det ikke er noe forbud mot å være stor i markedet.

Hun viser til Konkurranselovens paragraf 11 der det heter at dominerende aktører må avstå fra å utnytte en slik situasjon. - Og dersom dette selskapet kjøper opp ytterligere bedrifter, kan de komme inn under regelen om meldeplikt for slike oppkløp som da må godkjennes av Konkurransetilsynet, sier hun.