Jeg startet med skepsis til storkommunealternativet og foretrakk nok helst en mindre variant med kun Søgne og Songdalen. I løpet av forhandlingsprosessen har imidlertid Kristiansand og de øvrige kommunene vist stor raushet og en reell vilje til å finne gode og nyskapende samarbeidsformer i en ny, fremtidig storkommune. Dette har gitt grobunn for en reise fra skepsis og tvil og over til tro. En tro på at det faktisk kan gå an å bli stor.

Det beste resultat for innbyggerne

Som leder av skrivegruppen for K2 og K5 har jeg jobbet med begge avtalene med intensjon om at avtalene hver for seg skal gi det beste resultat for innbyggerne i Søgne, gitt at det ble enten K2 eller K5. Nye krav til bedre og flere tjenester, færre fremtidige interkommunale samarbeid og mindre inntektsoverføringer fra staten, gjør at det å forbli alene som egen kommune ikke lenger er noe reelt alternativ.

Astrid Hilde

Tjenesteytingen i K2 og K5 vil forbli omtrent som nå eller bedre. Tjenestene skal ytes der folk bor. Hverdagen for folk flest vil bli som før, enten det heter Søgne eller Kristiansand i fremtiden. Innbyggerne i Søgne skal fortsatt kunne gå på den samme skolen eller gå til lege, helsestasjon og bibliotek på Tangvall, uavhengig av hvilket alternativ det til syvende og sist blir.

Økte krav til innhold og kvalitet i tjenestene og store utfordringer knyttet til miljø, eldrebølge, arbeidsledighet mv., krever betydelige investeringer og stor innovasjonsevne i kommunene i fremtiden. Det er min vurdering at dette best ivaretas i en større kommune enn i en mindre.

IKS-ene, lite demokratisk styrte

Tidligere ble utviklingsarbeid i tjenesteytelsene ivaretatt i stor grad av ulike interkommunale samarbeid (IKS) og fagnettverk. I en ny storkommune hvor Søgne ikke er med, vil det bli vanskelig å finne nye IKS-samarbeidspartnere hvor samme grad av kvalitativ tjenesteyting, nyskapning og utvikling kan foregå. At IKS-ene i tillegg er lite demokratisk styrte og derfor bør opphøre i størst mulig grad, er et selvstendig argument for Nye Kristiansand.

Tjenesteytingen i K2 og K5 vil forbli omtrent som nå eller bedre.

Et stort nytt Kristiansand vil bli like stort som eller større enn Stavanger i innbyggertall. Er du stor er sjansen større for å bli hørt av nasjonale myndigheter. Næringslivet i regionen har gitt tilbakemeldinger på at de trenger en storkommune for å bedre sin effektivitet og for å få markedsført sine behov overfor myndighetene regionalt og nasjonalt.

For Søgne sin del er det blant annet viktig å få ny E 39 på plass så fort som mulig, bevare og videreutvikle Tangvall som handelssentrum, få en levedyktig, ny og større Søgne VGS, og satse på næringsområder vest for Kristiansand. Et nytt Kristiansand inklusive Lillesand og Birkenes, men uten Søgne/ Songdalen, vil få tyngdepunktet nærmere Timenes-krysset i fremtiden. Da kan det bli enda vanskeligere å fremheve næringsområder og handelssteder vest for byen.

Et stort nytt Kristiansand vil bli like stort som eller større enn Stavanger i innbyggertall. Er du stor er sjansen større for å bli hørt av nasjonale myndigheter.

En storkommune har utvilsomt mange fordeler men også noen klare ulemper som man må være oppmerksom på. Mer byråkratiske og tidkrevende prosesser kan fort følge med større enheter. Det er viktig at vi fremover har fokus på å få flest mulig fot-folk i «produksjon» og færre i administrasjon.

K5-avtalens demokratimodell

En kommunereformdebatt handler ofte om følelser, lokal identitet, lokaldemokrati og eiendomsskatt. Tilsynelatende kan det være best å velge K2-alternativet om man velger kun med hjertet. K5-avtalens demokratimodell viser at man kan ha lokal innflytelse på lokale saker uten å øke byråkratiet. Foreløpige beregninger viser at skatte— og avgiftsendringer i K5 blir små i Søgne i forhold til dagens samlede skatte- og avgiftsnivå per innbygger.

K5-avtalens demokratimodell viser at man kan ha lokal innflytelse på lokale saker uten å øke byråkratiet.

Kommunereformer er ikke noe vi gjør ofte i dette landet og det er derfor viktig å få fokuset over fra kortsiktige mindre skatte- og avgiftsmessige konsekvenser og over på de mer langsiktige overordnede samfunnsmessige fordelene. Vi må tenke minst 50 år frem. Hvilken kommunestørrelse er mest hensiktsmessig i fremtiden? Hvilket alternativ løser best utfordringene som kommer vedrørende klima og miljø, digitalisering, eldrebølge, næringsutvikling og arbeidsledighet? Det er vanskelig å spå fremtiden, men vi må likevel velge hva vi skal tro på.

Det har vært en lang reise fra tvil til tro. Jeg velger å tro på fremtiden og de mulighetene dette gir.

Jeg velger derfor Nye Kristiansand.