NHO-direktøren er foruroligende antidemokratisk og i den siste kronikken utillatelig demagogisk.

Det er tvert om utmerket at folk engasjerer seg i veiløsninger, trasévalg og andre trafikkspørsmål. Særlig for utbygginger som vil bli stående for all tid er slike engasjement svært viktig. Demokratisk innstilte mennesker tenker at folkelig involvering og bred diskusjon er med å sikre at vedtak som gjelder for all framtid blir best mulige.

Subsidiering av speidere

Direktøren har regnet ut at en tunnelløsning betyr å subsidiere hver speider i Vågsbygd med 1,6 millioner. Kjære Siri Mathisen, det dreier seg om turområdene til Vågsbygd, en bydel med 25.000 innbyggere, langt større enn Grimstad og Flekkefjord. Det er også turområdene til bydelen Hellemyr, til folket i Songdalen kommune og Søgne kommune. Det er våre umistelige nære naturområder som trues av rasering.

Den gang fylkesmannens miljøavdeling enda turte å gi naturfaglige innspill til utbyggingsplaner, i 1997, ble det karakterisert som «et viktig regionalt naturområde for Vågsbygd, Søgne og Songdalen». Den gang overprøvde Miljøverndepartementet lokale planer om en bro over inngangsporten til dette området og sa nei. Nå trues hele området av en gigantisk trafikkmaskin i som reduserer hele naturområdet betydelig og fyller den gjenværende delen med trafikkstøy. Særinteresser? Ærlig talt, Siri Mathisen, her står store verdier for svært mange mennesker på spill. Det faktum tror jeg ikke man kan være uenig om.