— Vi risikerer at E 39 blir utsatt i flere år, dersom Kristiansand kommune velger det dyreste alternativet, sa NHO-direktør Siri Mathiesen i mandagsavisen. Saken handler om hvilken trasé som skal velges for E 39 gjennom Vågsbygdskauen - over eller under jorda. Begge alternativene er sendt ut på høring av Kristiansand kommune, selv om Statens vegvesen har varslet at de ikke kan akseptere den dyreste løsningen og vil komme med innsigelse mot den. Det var da Vegevesenet utredet en rekke ulike mulige omkjøringsløsninger rundt Kristiansand at den konkluderte at flere av løsningene ikke kunne aksepteres. Ett av dem er tunnel under Vågsbygdskauen. Årsaken er at denne løsningen koster 320 millioner kroner mer enn vei i dagen.

Som en av mange høringsinstanser har Vest-Agder fylkeskommune anbefalt den dyreste, og for Vegvesenet uakseptable løsningen. Også debatten i Songdalen kommune så langt tyder på at man der foretrekker den dyreste, men ikke anbefalte løsningen.

Det som imidlertid blir avgjørende i denne saken, er hvilke standpunkt kommunestyrene i Kristiansand og Songdalen inntar etter at høringsfristen er gått ut 1. august. Hvis en eller begge av de to skulle vedta det dyreste alternativet som Vegvesenet har forkastet, går saken til mekling med fylkesmannen. Skulle det heller ikke der bli enighet, avgjør Kommunal- og moderniseringsdepartementet trasévalget. Denne innsigelsesprosessen kan ta alt fra et halvt til ett år.

Og det er dette som er NHO-direktørens springende punkt. Et års forsinkelse kan bety at denne veistrekningen gjennom Vågsbygdskauen ramler ytterligere bakover i køen i forhold til andre veistrekninger som det foreligger trasévalg for. Reguleringsarbeidet for denne strekningen skulle startet i høst, men hvis det ikke blir vedtatt en korridor for veien, blir arbeidet utsatt til det foreligger en avgjørelse.

Det er ikke fornuftig å kjøre en prosess for å presse fram den mest ønskelige løsningen ettersom det kun er en teoretisk mulighet for å få gjennomslag for den, og da flere år forsinket. Det mest sannsynlige er at vi ender opp med det nest beste alternativet som Statens vegvesen foreslår - flere år etter det som nå er mulig. Den forsinkelsen har vi verken tid eller råd til.