1. Homofilt ekteskap er umulig ut fra sentrale bibelske tankelinjer og enkeltord. 2) For andre er det mulig å tenke seg, og medvirke til en forbønnshandling. For disse var partnerskapsloven en akseptabel juridisk ramme. 3) En tredje gruppe er de som ser det homofile paret isolert, og vil legge vekt på at kjærlighet og troskap kan leves ut uten hensyn til kjønn. Barneperspektivet holdes bestemt utenfor.

Tradisjonelt har ekteskapet vært en juridisk ramme med mor, far og barn er knyttet sammen ut fra biologiske bånd. Det er ikke diskriminering å si nei til likekjønnet ekteskap. Det handler om to forskjellige livsformer.

Den nye ekteskapsloven reiser mange etiske spørsmål og betenkeligheter. Dette gjelder f.eks. anledning til sæddonasjon og kunstig befruktning som tar fra barnet kjennskap til far. FN’s barnekonvensjon sier tydelig at et barn har « så langt det er mulig, rett til å kjenne sine foreldre og få omsorg fra dem». Videre kan det reises innvendinger av mer prinsipiell og moralfilosofisk art. Uten far eller mor mister barnet viktige kilder når det gjelder å kjenne seg selv.

Dette korresponderer med Bibelen i spørsmål knyttet til syn på ekteskapet, synet på mennesket, og de rammer som skal gjelde for et barns liv. Det er verd å legge merke til at Biologinemnda tar tatt opp noen av spørsmålene, og har f.eks. sagt nei til kjøpt morskap. Likevel ser vi at homofile par skaffer seg barn på denne måten, og setter grensesettinga under press. Et homofilt ekteskap med barn vil alltid være et asymmetrisk forhold av steforeldrekarakter.

En liturgi som inkluderer likekjønnede par vil ha læremessige konsekvenser for kirken. Alt må tilpasses en tolkning som er Bibelen fremmed. Liturgi er kirkelære. De som ut fra forpliktelse på Bibelens ord ikke kan medvirke til likekjønnet ekteskap, vil komme i den paradoksale situasjonen at de må reservere seg mot et punkt i kirkens lære.

Noen har ytret ønske om å arbeide fram et kompromiss, men vi tror det er umulig dersom vi tenker oss et syn som alle kan slutte seg til. Derimot tror vi at det som er skrevet ovenfor når det gjelder barns rettigheter, allmenne etiske problemstillinger, og hensyn til kirkens lære vil kunne samle oppslutning i vide krinser.

Da vil det være en naturlig konklusjon at vi samler oss i et nei til vigsel etter den ekteskapsloven som foreligger i dag.