Sannsynligvis ikke. Det er ikke på grunn av skravling mobiltelefonene blir utladet i våre dager. Det er på grunn av alt det andre vi bruker den til. Vi bruker telefonen til å sjekke Facebook, til å ta bilder med, til å se på tv og lese bøker, til å spille, skrive, og til høre på musikk. Og ikke minst til å lese nyheter. Alle nettaviser opplever nå en enorm økning i lesing fra mobiltelefoner. Skjer det noe, sjekker folk mobilen. Og skjer det ikke noe, sjekker folk mobilen for å sjekke om det har skjedd noe. Norges største nettavis, VG, kan via sine trafikkdata se når store deler av Norges befolkning legger seg og står opp igjen. Det samme ser vi i Fædrelandsvennen, og om ikke lenge vil vi ha flest lesere fra mobile enheter (mobiltelefoner og lesebrett).

<b>Eivind Ljøstad</b>, sjefredaktør i Fædrelandsvennen. Foto: Kjartan Bjelland

Det er denne utviklingen som ligger bak Fædrelandsvennens digitale satsing det siste året. Vårt tilbud til våre lesere må tilpasses den mobile revolusjonen. I dag er det ett år siden vi inkluderte våre digitale plattformer i vårt abonnement.Hovedmålet med vår nye abonnementsmodell var å stoppe opplagsfallet. Det har vi klart. Mens sammenlignbare aviser rundt oss har mistet flere tusen abonnenter det siste året, har vi i dag over 400 flere betalende abonnenter enn vi hadde 14. mai i fjor. Sånn sett har vi stått for en liten revolusjon i vår bransje og definitivt blitt lagt merke til. Det siste året har vi hatt mange besøk av mediehus fra hele Skandinavia som jobber med liknende prosjekter.

Mandag lanserte Stavanger Aftenblad nærmest en kopi av Fædrelandsvennens modell. Siden vår lansering i fjor har aviser som Tønsberg Blad, Drammens Tidende, Sandefjords Blad og Dagbladet begynt med forskjellige former for digital brukerbetaling. Fædrelandsvennens oppdrag er å levere kvalitetsjournalistikk fra Sørlandet. Vi er regionens viktigste møteplass og formidler av nyheter. Og skal vi forsvare vår posisjon, må vi få til en kombinasjon av papiravisen og nettavisen som svarer på våre leseres behov. Vår erfaring er at økt satsing på digital publisering vil gjøre papiravisen bedre. Vi tror det blir et tydeligere skille mellom lesing på papir og digitalt i fremtiden. Papirproduktets fortrinn er at det har en start og en slutt, at det er en redigert samling av de viktigste nyhetene siste døgnet. Det produktet står meget godt opp mot nettets hyppige oppdatering og fragmenterte virkelighetsbeskrivelse.

Vår viktigste jobb er å levere god journalistikk hver dag. Det er det leserne våre vil betale for. Og vi ønsker å bli lest av flest mulig. Derfor vil vi fortsette med vår digitale utvikling med høyt tempo slik at vårt innhold kan publiseres der du ønsker det – i takt med dine endrede lesevaner. Hvordan vi kan lykkes med det, vet jeg det er mange meninger om. Kom gjerne med tilbakemeldinger til meg i nettmøte tirsdag klokken 19.