— Vi har prøvd ulike betalingsmodeller, fra de helt lukkede til mer porøse løsninger. Basert på erfaring tror jeg det er utrolig viktig å ha en sterk, digital posisjon før det settes opp en betalingsmur. Produktet må være godt nok til å tåle det, sier konsernsjef Glenn Veiby.

Tønsbergs Blad, Drammens Tidende, Sandefjords Blad, Glåmdalen og Østlandets Blad er Amedias pilotprosjekter.

— De har ulike løsninger, noe som henger sammen med konkurranse- og markedssituasjonen for den enkelte avis. Ingen av løsningene er hugd i stein, og vi vil fortsette å tilpasse de ulike modellene fremover, sier Veiby.

Han tror nettbrukerne må regne med mer betaling for digitalt innhold fremover, men også bedre produkter.

— Det vil investeres kraftig i innhold på nett, og betalingsproduktene vil bare bli bedre. Journalistikken er kjernen i produktet vårt, og så lenge det er godt, vil det også være betalingsvilje, tror Veiby.

Langt fram

I Adresseavisen er det fortsatt en stund til leserne må betale for det digitale tilbudet, for det er mange forhold som skal avklares før lansering av en abonnementsmodell.

— Vi har foreløpig ikke satt noen dato for lansering, og har fortsatt noen større, strategiske valg å ta. Betalt innholds-prosjektet til Fædrelandsvennen har vært et imponerende case som det er naturlig for hele mediebransjen å se mot. Men alt i prosjektet vil neppe være overførbart til Adresseavisen, vårt nedslagsfelt og våre lesere, sier Sondre Mikal Knutsen.

Han jobber som prosjektleder for betalt innhold, og leder dermed overgangen til betalingsløsning i regionsavisen. Selv om dato ikke er fastsatt for lansering, kan det være at mediehuset venter til 2014. — Vi trenger fortsatt å få avklart noen viktige prinsipper. Dette er et stort prosjekt som involverer hele organisasjonen. Derfor ønsker vi en grundig og analytisk tilnærming til prosjektet, sier Knutsen.

Moms-trøbbel

At det hersker usikkerhet rundt fremtidige momsregler, kompliserer bildet ytterligere for mediehusene som jobber med nye, digitale abonnementsløsninger. I dag kreves full moms for inntekter på digitale plattformer, mens det er fritak for papiraviser. Dette jobber imidlertid mediebransjen for å få endret.

— Dagens momsmodell bidrar til å hemme utviklingen i mediebransjen. I en tid med stort fokus på utvikling, digitalisering av eksisterende og nye produkter og abonnementsmodeller som favner både print og digitalt, trenger vi et nytt og mer moderne regelverk for praktisering av moms i bransjen. Mediebedriftenes Landsforening har foreslått åtte prosent på alt, noe jeg mener er en god idé, sier Knutsen.