KRISTIANSAND: De tallene er både administrerende direktør Harald Jacobsen og direktør lesermarked Roger Lian svært godt fornøyd med.

— Vi oppdaget fort at vi traff godt i markedet. Frafallet stagnerte raskt, og vi klarte til og med å få en vekst i antall abonnenter i 2012, mens andre sammenliknbare aviser har fortsatt tilbakegangen på 3-4 prosent. Vi må kunne si at omleggingen har gått over all forventning, sier administrerende direktør i Fædrelandsvennen, Harald Jacobsen.

Dermed klarte Fædrelandsvennen å snu en langvarig, nedadgående trend, en trend de aller fleste aviser har vært inne i de siste årene. Før fjorårets vekst hadde abonnementstallene falt 15 år på rad.

Og Lian understreker at sett i ettertid er faktisk utviklingen i sammenliknbare aviser blitt enda verre med en nedgang på seks, sju prosent i abonnementstallet så langt i år. - Markedet er tøft, og enkelte aviser opplever at nedgangen i abonnementsmarkedet akselererer ytterligere, sier Lian.

Gode tilbakemeldinger

Harald Jacobsen tror det er flere grunner til at betalingsløsningen på nettet har blitt en suksess. Han peker på at mediehuset tilbyr et veldig enkelt produkt, der et abonnement på Fædrelandsvennen og en enkel registrering digitalt gir tilgang til alt innhold på PC, lesebrett og mobil, overalt og alltid. - Dette har vi fått mange gode tilbakemeldinger på, sier Harald Jacobsen.

Han sier også at de som var abonnenter allerede da den nye nettløsningen ble innført, også har gitt uttrykk for at de føler seg prioritert.

— Vi har ønsket å tilgodese dem som allerede betalte for å lese Fædrelandsvennen, ved at de fikk et bedre produkt. Det er jo tross alt abonnentene som betaler for journalistikken, sier Jacobsen.

Beinhard jobbing.

Roger Lian, som kom fra markedssjefstillingen i Dyreparken til å lede opplagsarbeidet i Fædrelandsvennen, sier at det blir beinhard jobbing fremover for å fortsette den positive utviklingen. - Men jeg har absolutt tro på at dette skal utvikle seg videre i en positiv retning. Det betyr at vi må tilby leserne stadig mer og bedre innhold. Og vi må stå på og sørge for knallgod markedsføring av produktene. I tillegg lanserer vi nye applikasjoner og fyller fordelsprogrammet med mer innhold.

Stor interesse

Noe av det som har vært både morsomt og motiverende for Fædrelandsvennen har vært den store interessen for omleggingen fra mediehus både i Norge og utenfor landets grenser.

— Vi har hatt besøk av mer enn 30 mediehus fra Norge, Sverige, Danmark og Tyskland. Og vi har også besøkt de samme landene og fortalt om vårt prosjekt på kongresser og samlinger for mediehus, sier Lian.

— Stor overgang fra Dyreparken til mediebransjen?

— En veldig annerledes utfordring. Men utrolig morsomt og inspirerende for oss i Fædrelandsvennen å være en pioner i Medie-Norge.

Utfordringer

Tross en god start, legger de to ikke skjul på at det fortsatt er mye å gå på når det gjelder å videreutvikle produktene. De medgir også at de tekniske utfordringene har bydd på større problemer enn hva de hadde sett for seg.

— Vi vet at det fortsatt er noen problemer med at folk må logge seg inn flere ganger, og at det særlig i utlandet tar lang tid å laste ned nettsiden. Dette er forhold vi jobber hardt med å forbedre. Husk at vi fortsatt er i startfasen, sier Harald Jacobsen.

Han slår fast at Fædrelandsvennen fortsatt ønsker å være ledende i den digitale utviklingen i Norge, uten å være konkret med tanke på hva neste steg blir for nettavisen.

— Men vi har store ambisjoner, sier Jacobsen.