Norske kommuner og offentlig eide virksomheter bygger kulturhus, idrettsanlegg og parkeringshus. De drifter skoler, omsorgstjenester og kollektivtransport.

Målet er alltid å skape gode steder å bo, attraktive turistmål, og kommuner som legger til rette for næringsutvikling.. De siste par årene har Skatt Sørs fortolkning av regelverket for merverdiavgift stukket kjepper i hjulene for kommuner som satser, og for offentlig eide virksomheter som følger en lenge etablert praksis. Det er i ferd med å bli et problem at skattemyndighetene opptrer som en bremsekloss for lokal utvikling!

Konkurransevridning

Næringsdrivende og offentlig virksomhet, som har rett på fradrag for merverdiavgift, må registrere seg i det såkalte Merverdiavgiftsregisteret, slik at inngående og utgående merverdiavgift kan regnes mot hverandre. På samme måte får kommuner og fylkeskommuner kompensasjon for merverdiavgift, gjennom at kommunesektoren selv finansierer ordningen ved trekk i de frie inntektene. Formålet er å motvirke konkurransevridning.

Det siste året har landsdelen flere ganger fått kjenne konsekvensene av Skatt Sørs fortolkning av regelverket.

Det siste året har landsdelen flere ganger fått kjenne konsekvensene av Skatt Sørs fortolkning av regelverket. Størst oppmerksomhet fikk kanskje Kilden teater— og konserthus i Kristiansand, som fikk krav om tilbakebetaling av 294 millioner. Bakgrunnen er en ESA-dom som endrer kravene for ordningen for kompensasjon for merverdiavgift, og der Kilden ble rammet av kravet om at offentlige kulturbygg ikke skal drives i konkurranse med private næringsinteresser. Et annet kjent og lokalt eksempel - som er løsrevet fra offentlig sektor - er fotballklubben Start, som i 2012 vant frem i lagmannsretten mot Skatt Sør, som mente det skulle kreves merverdiavgift på omsetning av fotballspillere noen år tilbake i tid. Start var da den eneste klubben i Norge som ble utsatt for etterberegning på spillertransaksjoner. Skatt Sørs anke til Høyesterett ble avvist.

Varsel om å betale 108 millioner

I midten av juni kunne vi lese i Fædrelandsvennen at Agder Kollektivtrafikk (AKT) har fått varsel om å betale 108 millioner kroner i merverdiavgift, etter at kravet de fikk etter bokettersyn ble satt på hold i påvente av at Vestviken Kollektivtrafikk prøvde en lignende sak i rettsapparatet, og i 2014 fikk medhold i lagmannsretten. Året etter får likevel AKT nye krav fra Skatt Sør, som mener det skal kreves merverdiavgift på offentlige tilskudd. Og for å gjøre saken komplett: Dersom AKT må betale merverdiavgift tilbake til 2008, kan fristen fylkeskommunen har for å søke om kompensasjon for det samme beløpet - være utløpt!

Mange av disse sakene har fått mye medieoppmerksomhet, og flere har havnet i rettsapparatet. I Aust-Agder er flere saker i kommunene Valle og Bykle nå på vei inn for retten. Brokke skianlegg i Valle ble bygget i regi av et kommunalt aksjeselskap, mens Bykle kommune på samme måte har satt opp et parkeringsanlegg på Hovden. Investeringene blir gjort i god og sedvanlig tro om at det innbefatter fradragsrett for inngående merverdiavgift. Et bokettersyn fra Skatt Sør viste at de ikke var enige i det, og både for Valle og Bykle foreligger det nå krav om tilbakebetaling. Begrunnelsen, slik den foreligger fra Skatt Sør, er at selskapenes drift ikke er egnet til å gå med overskudd . Dette er en fortolkning av regelverket vi ikke tidligere har sett praktisert, og senest i desember 2013 uttalte stortingsrepresentant Freddy de Ruiter (Ap) følgende til Fædrelandsvennen om merverdiavgiftskravet for parkeringsanlegget på Hovden: Jeg kan ikke tro at det har vært lovgivers intensjon å lage et slikt system. Og han fikk støtte av sin kollega på Stortinget, Ingebjørg Godskesen (Frp): Jo raskere dette skattekravet blir stoppet, desto bedre er det. Nå skriver vi august 2015, og saken er på vei inn i rettssalen.

Endre forvaltrningspraksis

Ingen av disse sakene er like, men like fullt er både AKT-saken og sakene i Setesdal eksempler på hvordan forsøk på å endre forvaltningspraksis kan få store konsekvenser for offentlige investeringer og for drift av viktige tjenestetilbud. Som fylkesordførere er vi opptatt av størst mulig forutsigbarhet og likhet for kommunene, og vi er opptatt av muligheten til å skape gode lokalsamfunn — både for innbyggerne, turistene og næringslivet. Når Skatt Sør nå gir nye fortolkninger av et regelverk kommuner og offentlige virksomheter har forholdt seg til siden merverdiavgiften ble innført i 1970, etablerer de samtidig en praksis som gjør det vanskeligere og mindre attraktivt å satse lokalt.

Det gir ikke mening!