— Jeg synes dette kravet er helt uforståelig, sier Siv Elisabeth Wiken, administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk (AKT).

I slutten av mai i år fikk AKT et varsel om momskrav fra Skatt sør på 108 millioner kroner. Skatt sør krever moms på statlige pengeoverføringer, via Vest-Agder fylkeskommune, i perioden fra 2008, da AKT startet opp, til og med 2014. Bare i 2014 var de statlige overføringene fra Vest-Agder fylkeskommune i underkant av 200 millioner kroner.

Satt på vent

I 2009 gjennomførte Skatt sør bokettersyn hos AKT. Det medførte et vedtak om betaling av moms på 28 millioner kroner. AKT betalte momskravet, men vedtaket ble påklaget. Ifølge Siv Wiken ble imidlertid den videre prosessen satt på vent, fordi selskapet fikk beskjed fra Skatt sør om å avvente situasjonen. Årsaken til dette var at Vestviken Kollektivtrafikk, som nå er ansvarlig for kollektivtrafikken i Vestfold og Telemark, hadde gått til sak mot Skatt sør om et liknende momskrav.

— Vi fikk beskjed fra Skatt sør om å sette ting på vent inntil denne saken var avklart i rettssystemet, sier Wiken.

Saken ble prøvet for retten, og Vestviken Kollektivtrafikk fikk først i 2014 medhold i lagmannsretten om sin tolkning av regelverket.

— Etter dommen trodde vi at vi ville få tilbakeført de 28 millionene, forteller Solveig Løhaugen, styreleder i AKT.

- Vi skal ikke betale moms

Men kravet på 28 millioner kroner ble ikke tilbakebetalt. I stedet har Skatt sør gransket regnskapene til AKT fram til 2014. Det har altså resultert i et nytt, varslet momskrav på totalt 108 millioner kroner.

— Dette er veldig overraskende. Det er helt hull i hodet. Et fylkeskommunalt kollektivselskap skal ikke betale moms, kommenterer Løhaugen.

Kan være foreldet

Vest-Agder fylkeskommune, som eier AKT, er omfattet av momskompensasjonsordningen. Fylkeskommunen betaler den momsen den skal, men får refundert beløp tilsvarende momsen fra staten.

— Det var ikke kjent for oss at det skulle legges moms på tilskuddene fra Vest-Agder fylkeskommune til AKT. Derfor har vi heller ikke fakturert fylkeskommunen med moms, sier Wiken.

— I prinsippet kunne vi jo bare fått kompensert de 108 millioner kronene. Problemet er at et slikt refusjonskrav kan være foreldet, ifølge lovverket, påpeker Løhaugen.

— På grunn av denne foreldelsesbestemmelsen står vi nå i fare for å måtte betale 108 millioner kroner. Det er vanskelig å forstå at staten vil kreve inn penger som var tiltenkt kollektivtrafikk, fortsetter Wiken.

- Kan ramme kollektivtrafikken

- Hvis dere må betale kravet, hvilke konsekvenser får det for kollektivtrafikken?

— Det betyr at egenkapital går tapt. Vi vil klare å gjøre opp for forpliktelser overfor leverandører, men dette får konsekvenser for kollektivtrafikken.

- Snakker vi da om økte billettpriser?

— Det er det for tidlig å si noe om. Et kutt på 108 millioner kroner blir tøffe tak, sier Wiken, som har troen på en løsning.

Solveig Løhaugen forteller at det nå er satt advokat på saken.

— Vi har tilsvarsfrist i slutten av juni. Vi vil bestride momskravet på alle punkter. Hvis vi må betale, vil vi påklage dette, understreker styrelederen.

- Et varsel om vedtak må ikke forveksles med et endelig vedtak. Skatteetaten sender varsel om vedtak som skatteyter blir bedt om å komme med tilsvar til. Opplysningene i tilsvaret tas med i den videre saksbehandlingen fram til et eventuelt vedtak, kommenterer Karl Olav Valen, avdelingsdirektør i Skatt sør.

I møte med flere departementer

Terje Damman (H) sier at han har vært i en rekke møter med ulike departementer om momssaken.

Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder fylkeskommune. Foto: JANNE BIRGITTE PRESTVOLD

— Dette er en utrolig sak. Jeg har vært i møter med Samferdselsdepartementet, Finansdepartementet og stortingsrepresentanter om den. Fylkeskommunen har nå også sendt et brev til samferdselsministeren, med kopi til miljø- og klimaministeren og kommunalministeren, forteller Terje Damman (H), fylkesordfører i Vest-Agder.

Han mener det er merkverdig at Skatt sør ikke tar hensyn til at lagmannsretten ga Vestviken Kollektivtrafikk medhold i sin tolkning av momsreglene.

— Moms på kollektivtrafikk skal gi det gis fradrag på, slik at det blir mer penger til kollektivtrafikken, sier han.

- Hvilke respons har du fått fra instansene du har vært i kontakt med?

— Departementene ønsket ikke å gå inn i saken så lenge den var til behandling i rettsvesenet. I brevet som er sendt samferdselsministeren, har vi bedt om at departementene tar kontakt med hverandre og rydder opp i saken, forteller Damman.