— Dette dreier seg om fysiske innretninger som er montert i bussene, og som registrerer når en person passerer. Systemet kan registrere hvor mange passasjerer som går på bussen, hvor mange som går av og hvor mange som til enhver tid befinner seg på den, forteller Oskar Emil Pettersen.

Pettersen, som for øvrig er kristiansander, er salgs- og markedssjef i Consat Telematics AB i Gøteborg i Sverige. Han forteller om et elektronisk passasjertellesystem for busser, som firmaet har utviklet, et system som Agder Kollektivtrafikk (AKT) nå ønsker seg.

Det vil koste 10 millioner kroner å etablere et system som skal kunne telle hver enkelt passasjer på de 120 bussene til Nettbuss Sør. I søknaden om ekstra belønningsmidler, søkes det om 23,5 millioner kroner til tiltak rettet mot kollektivtrafikk i Kristiansand- Foto: Tormod Flem Vegge

Ekstra belønningsmidler

I april ble det klart at Kristiansand får 80 millioner kroner i belønningsmidler. Et budsjettforlik har åpnet opp for at storbyene i Norge kan søke om enda mer penger. Vest-Agder fylkeskommune og Kristiansand kommune har i samarbeid utformet en søknad med 15 tiltak til en verdi av 44,5 millioner kroner (se faktaboks til høyre på siden), som er oversendt Samferdselsdepartementet.

Øverst på «ønskelisten» står det nevnte tellesystemet, som har en prislapp på 10 millioner kroner og som skal monteres i Nettbuss Sør sine rundt 120 busser.

— Dette handler om å telle passasjerene korrekt. I dag har vi kun anledning til å telle folk når de går på bussen, ikke når passasjerene går av, forteller Siv Elisabeth Wiken, administrerende direktør for AKT.

Siv E. Wiken, adm. dir. for AKT. Foto: Tormod Flem Vegge

— Dyrt?

— Det er hensiktsmessig å vite hvilke strekninger passasjerene benytter, hvilke tidspunkt strekningene benyttes og hvor fulle bussene er. Dermed kan vi dimensjonere busstilbudet bedre, ved å sette inn ekstra kapasitet der det er behov. Dette gir blant annet muligheten til å unngå flaskehalser, at bussene renner over av passasjerer på korte strekninger, fortsetter hun.

- Men er ikke 10 millioner kroner litt dyrt, bare for å kunne telle passasjerene?

— Det er det som er kostnaden. Dette er et relativt komplekst system med infrarøde sensorer på begge inngangene på bussen, sier Wiken, som understreker at passasjertelling i kombinasjon med sanntidssystemet vil gi AKT et godt datagrunnlag for å tilpasse busstilbudet bedre i henhold til etterspørselen.

Jan Otto Hansen, rådgiver for AKT-samarbeidet. Foto: Tormod Flem Vegge

44,5 millioner

Jan Otto Hansen, rådgiver for samferdsel i Areal— og transport-samarbeidet i Kristiansand-regionen (ATP-samarbeidet), har vært med på å utforme søknaden, som inneholder trafikktiltak til 44,5 millioner kroner.

— Vi har vært opptatt av at tiltakene skal være konkrete og raskt gjennomførbare. Hver kommune i ATP-samarbeidet har fått tildelt et tiltak, i tillegg til prosjektene som gjelder kollektivtrafikken, forklarer Hansen.

Av de 44,5 millioner kronene er 23,5 millioner kroner dedikert kollektivtrafikken i Kristiansand-regionen. Et av disse tiltakene er blant annet å utvide sanntidssystem til også å gjelde strekningen mellom Kristiansand, Søgne og Mandal. Prislappen er tre millioner kroner.

Mulig klart før ferien

John-Ragnar Aarset (H), statssekretær i Samferdselsdepartementet, forteller at departementet nå gjennomgår søknader om ekstra belønningsmidler.

— Vi har som ambisjon å få avklart fordelingen av midler så snart som mulig, helst før folk tar sommerferie, sier Aarset til Fædrelandsvennen.