— De neste 20- 30 årene skal det bygges mye vei i Kristiansand, både rundt byen og i byen. Det er en grov, irreversibel forsømmelse hvis det da ikke legges til rette for superbusser, sier Alf Holmelid, leder for fylkesstyret i Vest-Agder SV.

Alf Holmelid (SV). Foto: Lars Hoen

Holmelid vil ha såkalte superbusser til Kristiansand. Han forklarer at begrepet er tredelt.

— En superbuss skal for det første ha tilgang til egne traseer, altså skal det være etablert kollektivfelt for dem gjennom byen. For det andre skal traseene være tydelig merket, med gode holdeplasser for publikum. For det tredje skal bussene være miljøvennlige, og være av høy kvalitet med god komfort, sier han.

- Druknet i planleggingen

Ifølge SV-politikeren har det tidligere vært stort fokus på å prioritere busstrafikken i Kristiansand. Han mener imidlertid at dette fokuset nå har druknet i planleggingen av alle de nye veiene.

Kan slike busser bli en del av bybildet i Kristiansand? Alf Holmelid (SV) ønsker miljøvennlige busser i egne traseer til byen, et konsept kalt superbusser. Foto: Bjarte Brask Eriksen/Hordaland fylkeskommune

— Vi må nå iverksette en hurtig utredning om superbuss-traseer, og utfordre veivesenet til å ta dette med i den videre planleggingen av veiene. Det betyr for eksempel at veiprosjektet på Gartnerløkka bør ha egne felt for superbusser, mener Holmelid.

Kan være aktuelt for Kvadraturen

Asbjørn Heieraas er prosjektleder i Statens vegvesen, region sør. Han tror at superbuss-konseptet i fremtiden kan være aktuelt for Kvadraturen. Når det gjelder det fremtidige veiprosjektet på Gartnerløkka, er det der ingen planer om egne traseer for bussene.

Asbjørn Heieraas i Statens vegvesen. Foto: Tormod Flem Vegge

— På Gartnerløkka er planen at bussene skal bruke firefeltsveien kombinert med annen trafikk. Det er valgt et konsept der det skal være hinderfri fremføring av kollektivtrafikken. Det vil si at det gjøres tiltak på steder der det er potensial for at bussene kan havne i kø, forteller Heieraas.

— Hva tenker du om ideen om å ha egne traseer for bussene?

— Det er en god løsning for bussene, men kostnaden er stor. Vurderingen er at Kristiansand ikke er en stor nok by for en slik løsning.

Ingrid Dreyer i Skyss. Foto: Skyss

Spesialbusser i Bergen

Hordaland fylkeskommune tester nå ut miljøvennlige hybridbusser i Bergen, med støtte fra blant andre EU. Bussene, som er 24 meter lange og har tre ledd, vekker oppsikt i bybildet. Bussene kunne ha vært aktuelle som superbusser, hvis de hadde hatt egne traseer.

— Vi har kjøpt inn to busser som går på naturgass og elektrisitet. Dette er et prøveprosjekt, forteller Ingrid Dreyer, kommunikasjonsansvarlig i Skyss, som er en enhet i Hordaland fylkeskommune som administrerer kollektivtrafikken i fylket.

Dreyer understreker at miljøaspektet er det viktigste med disse bussene.

Thomas Ruud-Jensen i AKT. Foto: Tormod Flem Vegge

Planer om busstrasé

Thomas Ruud-Jensen, utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk (AKT), sier at det helt siden slutten av 90-tallet var planer om en trasé hvor bussene kunne kjøre hinderfritt gjennom Kristiansand. I dag kjører bussene imidlertid hinderfritt bare på deler av bussmetroen.

— Når det gjelder busser, og størrelsen på disse, har vi løse tanker om at vi på sikt må introdusere leddbusser i Kristiansand, særlig på strekninger med mange passasjerer. Linjene M1, M2 og M3 kan være aktuelle for leddbusser, kommenterer Ruud-Jensen.