— Risikoen med dette prosjektet er for dårlig belyst, mener Terje Imeland , gruppeleder for KrF og kommunestyrerepresentant i Songdalen.

Terje Imeland, gruppeleder i Songdalen KrF. Foto: Reidar Kollstad

Denne uka skrev Fædrelandsvennen at Vest-Agder fylkeskommune ønsker å bygge et bussanlegg til rundt 200 millioner kroner på Dalane i Kristiansand. Hensikten skal blant annet være å sikre stabile lokaliteter til fremtidige vinnere av bussanbudene til Agder Kollektivtrafikk (AKT), og å spare inn flere millioner kroner på diesel— og driftsutgifter på grunn av en mer sentrumsnær lokalisering enn nå.

- For stor risiko

Imeland mener at Vest-Agder fylkeskommune tar på seg en for stor risiko ved å etablere bussanlegget.

— Kollektivtrafikken er et viktig satsingsområde, men her tar fylkeskommunen på seg en for stor risiko. Man vet jo ennå ikke hvor attraktivt dette anlegget blir for dem som får anbudet i 2018, sier han.

- Kan bli stående tomt

KrF-politikeren trekker fram et eksempel fra Groruddalen i Oslo, der det ble bygget et bussanlegg for 70 millioner kroner.

I dag har Nettbuss Sør oppstillingsplass og serviceanlegg for sine busser på Mjåvann i Songdalen. Foto: Tormod Flem Vegge

— Anlegget ble stående tomt, fordi anbyderen valgte en annen løsning. Hvis Nettbuss Sør sitt bussanlegg på Mjåvann blir foretrukket fremfor anlegget på Dalane, kan fylkeskommunens anlegg bli stående tomt, advarer han.

- Har nok ansvar

Imeland mener at fylkeskommunen ikke bør ta på seg ansvaret for å drifte et stort bussanlegg.

— Vest-Agder fylkeskommune trenger ikke nok et ansvarsområde. Den er under press på grunn av mange oppgaver. Hvis dette blir et underskuddsforetak, må AKT hente inn underskuddet ved å heve prisene på bussbillettene. Det vil føre til at busstilbudet blir mindre attraktivt, sier politikeren.