Der er det mange momenter som kunne fortjent en kommentar, men særlig ett er mer iøynefallende enn de andre — den manglende jernbaneforbindelsen i de planer som Kristiansand Havn KF nå presenterer. Nasjonale myndigheter vil ha mer godstrafikk over fra lastebiler til jernbane. Kan noen se for seg at det blir bygd et jernbanespor fra Kristiansand stasjon til Kongsgårdbukta/Vige? Det er helt dødfødt.

Sentrale miljøkrav

Hvorfor i all verden blir det ikke satset på en skikkelig forbindelse fra stasjonen ned til nåværende havn for å oppfylle de sentrale miljøkrav? Det sies at det for tiden går lite transport av containere på bane, men her planlegges for de neste 50 år.

En av grunnene til at Kristiansand ble grunnlagt var de gunstige havneforholdene. Har byens byråkrater og politikere glemt dette fortrinn? Eller lurer det her såkalte eiendomsutviklere som har planer for området Fiskebrygga til Hampa og som ønsker å etablere en sørlandsk variant av Aker Brygge?

Problematiske isforhold

Som gammel Sømsboer helt fra 1944 kan jeg skriver under på at isforholdene kan være ganske problematiske. Det vil vel kraftige isbrytere ordne opp i. Men bråk fra havnetrafikken i alle varianter vil merkes både av oss på Søm og beboere på Marviksletta. Det er støy som lettere vil kunne aksepteres i Kvadraturen, all den tid den kommer fra områder som er planlagt for slik næringsvirksomhet. At Kongsgård/Vige-området kan utvikles som en reservehavn kan aksepteres. Men havnebyen Kristiansand ligger ikke der.