TAP: Jon Døviken tapte personlig 500.000 kroner på Yohan Barnevandreren. (Arkivfoto) Foto: Kristin Ellefsen

— Jeg har ikke behov for å ødelegge prosjektet videre, men jeg mener alle fakta må på bordet når de nå planlegger en film nummer to, sier Jon Døviken til Fædrelandsvennen.Han er medeier i selskapet Barnevandrerne AS som har tapt 8,8 millioner kroner på storfilmen ”Yohan Barnevandreren”, og nå vil han gjøre dette tydelig overfor investorer som måtte vurdere å legge penger i videre satsing på prosjektet.

Det var i NRK P2s ”Kulturnytt” Døviken først fremmet kritikken i en sending tirsdag morgen. Overfor Fædrelandsvennen utdyper han:

— Jeg vil ikke bruke ordet ”advare”, men jeg synes det er viktig at all informasjon om dette kommer frem. Filmskaperne kaller filmen en suksess, men da forteller de ikke hele sannheten. Investeringsmessig var filmen nemlig en fiasko, og jeg vil at andre investorer skal kjenne alle fakta før de eventuelt legger penger i dette, sier Døviken.

Han er daglig leder i aksjeselskapet Barnevandrerne, hvor også Cultiva, Gallion Sørlandets Etablererfond, Axiom Norway med flere er deleiere. Selskapet ble etablert i 2006 kun med det mål for øyet å støtte filmprosjektet. Aksjekapitalen var på ti millioner kroner, og personlig har Døviken tapt de 500.000 kronene han skjøt inn i selskapet.

— Pengene er tapt. Vi skulle få dem tilbake når filmen hadde spilt inn 15 millioner kroner. Sist jeg sjekket var tallet passert ni milloner kroner, sier Døviken.

Filmen som hadde premiere 26. mars i fjor er tidenes dyreste norske familiefilm med 42 millioner kroner (budsjettert: 35 millioner). Filmen har vært planlagt av filmskaperne Odd og Grethe Hynnekleiv siden midten av åttitallet, og i løpet av 2010 var den sett av 123.000 mennesker. Målet for å gå i balanse skal ha vært 220.000 billetter.

Enig i kritikken

— Jeg er i grunnen helt enig med Døviken. Alle vet at det er stor risiko forbundet med å gå inn med penger i film, og det sier vi også til potensielle investorer. Men vi måler resultatet av dette prosjektet i et femårsperspektiv, sier Odd Hynnekleiv.

Han forstår at Døviken ytrer seg som han gjør, men fremholder samtidig at suksess kan måles etter andre begreper.

— Begrepet ”suksess” er relativt, og det kommer an på øyet som ser. Er glasset halvfullt eller halvtomt. For oss var det en suksess fordi vi lyktes med å lage den filmen vi ville lage, men premieren kom for tidlig, sier Hynnekleiv. Han mener noen måneder ekstra med forhåndsmarkedsføring ville gitt tilstrekkelig besøk på landsbasis.

— Det er ikke lett å bygge opp en merkevare fra null, en”, sier Hynnekleiv. Han trekker også frem at filmen vant premien for ”beste film” under Stockholms Filmfestival Junior i april i år.

Manus til oppfølger

Penelopefilm har verdsatt rettighetene til filmen til 31 millioner kroner, og de har fremdeles tro på suksess i utlandet. En engelskspråklig versjon ble spilt inn parallelt med den norskspråklige. Denne skal presenteres på Berlinalen i februar.

Samtidig planlegger de altså å spille inn både en og to oppfølgere.

— Vi jobber med manus til film nummer to, og kanskje vi kan være i gang med innspillingen innen to år, sier Hynnekleiv. Han har foreløpig ikke fått med noen ytterligere investorer på ferden.

— Det er litt tidlig. Vi har ikke spurt noen konkret ennå, sier han.

- Men om det blir noen film nummer to er vel avhengig av suksess i utlandet for film nummer en?

— Du kan si det vil hjelpe en hel del, sier Hynnekleiv.

Tidligere i høst unngikk Penelopefilm konkurs med tettest mulig margin. Selskapet var begjært tvangsoppløst etter at revisor trakk seg, og saken kom opp i skifteretten 5. oktober. Der ble det klart at Penelopefilm hadde kommet til en ordning med hovedkreditoren Sparebanken Sør som hadde et krav på 5,1 millioner kroner.