— Det er en klar forutsetning for tideling av penger fra filmfondet, at det skal fagsjefer med tilstrekkelig kompetanse og erfaring inn i nøkkelfunksjoner i filmen, sier Pedersen.

Det var blant andre Anne Hamre, kostymeansvarlig i filmen, som varslet fagforenigen sin, Norsk filmforbund, om forholdene.

Hun har blant annet overfor Pedersen påpekt at datteren til Hynnekleiv, Kari Kleiv, har ansvar for kostymedesignet i filmen. Kleiv har aldri jobbet med større filmer før, det bekrefter også Hynnekleiv.

— Hun har jobbet mest med mote, og noe med kortfilmer og musikkvideoer, sier han.

— Du er blitt kritisert for å plassere flere i familien i sentrale posisjoner i arbeidet med filmen?

— Jeg skulle ønske jeg kunne hatt med flere. En film utvikles i et team med mennesker som stoler på hverandre. Derfor er det bare synd at ikke flere i familien har kunnskap eller interesse for film. Dessuten var min kone, Grete, rammet av kreft i fjor. Hun ba barna våre om å være ett år i kristiansand etter at hun ble frisk. Og det sa de ja til.

Inkompetent

— Men i kriteriene for tildeling av penger fra Norsk filmfond går det klart fram at alle nøkkelposisjoner/fagsjefer skal besettes av folk med riktig erfaring og kompetanse, og datteren din Kari Kleiv er ansatt som designer uten noen gang å ha jobbet med spillefilm i dette formatet?

— Det er riktig, og det er Gretes ønske å bruke Kari der. Arbeidet fram til nå viser at særlig design- og kostymeavdelingen er den vi er mest fornøyd med. Jeg mener en av mine sterkeste egenskaper er å være talentspeider, for meg har det ingenting å si hvor mennesket kommer fra, bare det har potensiale. Vi tør å bruke folk med mindre erfaring, hvis vi har tro på dem, sier Hynnekleiv.

Sverre Pedersen er imidlertid krystallklar på at datteren til Hynnekleiv ikke oppfyller kravet som fagsjef, og har bedt Hynnekleiv ordne opp i dette.

Svigerdatter

Som script har Hynnekleiv ansatt svigerdatteren Anne-Lin Bringsaker Hynnekleiv. På Yohan.no står følgende om kompetansen til henne: Anne-Lin kommer fra Tønsberg, har en Bachelor i kultur og samfunnsfag og har jobbet med film, foto, bilder og har stor interesse for detaljer, som er scriptens fokus.

— Da Penelopefilm fikk støtte på 8,7 millioner kroner, var det blant annet et klart krav at alle sentrale lederroller skulle besettes med erfarne fagfolk, sier Pedersen.

Fædrelandsvennen vet blant annet at innspillingslederen aldri har jobbet med film før. Sentrale kilder oppgir at han jobber så godt han kan, men uerfarenheten skaper unødvendige problemer som i siste instans kan føre til forsinkelser. Dette kan igjen øke utgiftene på prosjektet.

Ikke smart

— Det er ikke smart å ha uerfarne og helt blanke folk i nøkkelfunksjoner, sier Pedersen.

Hynnekleiv viser også til at han bruker filmproduksjonen til å utvikle et filmmiljø på Sørlandet. Blant annet er studenter med under produksjonen, og mange som er med i filmen får opplæring underveis.

— Har dere noen form for systematisk kompetansehevingsplan og oppfølging av den enkelte som er under opplæring+

— Ikke særlig systematisk. Det dreier seg først og fremst om "learning by doing", sier Hynnekleiv.