Det omstridte parkeringsanlegget skal etter planen tas i bruk innen julehandelen neste år.

— Det som er bra med parkeringshuset er at det muliggjør en ny parkeringspolitikk som er mer hensiktsmessig for butikker, kollektivtrafikk, gående og syklende. Konsekvensene er ikke nødvendigvis negative for bymiljøet, mener teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune.

City-delen av Kvadraturen, forretningsstrøket mellom Festningsgata og Vestre Strandgate, har i dag 600 gateparkeringsplasser.

- Bilfri oase

En del av disse er tenkt fjernet, noe som er enklest i kvartalene mellom Markens og Festningsgata.

Vi slår to fluer i en smekk.

- En samlet handelsstand støtter fullt og helt parkeringshuset under Torvet, som gjør våre sidegater enda mer publikumsvennlige. Vi slår to fluer i en smekk med enklere parkering for kundene og et åpnere gatebilde for myke trafikanter, uttaler daglig leder Harald Andersen i Kvadraturforeningen.

Han trekker fram Skippergata der de fleste innehavere ønsker gågate, blant dem Bent Brøvig i tradisjonsrike Hansen & Co:

Styreleder Bent Brøvig hos Hansen & Co mener Torvet parkeringsanlegg gir en unik mulighet til å lage en bilfri og grønn oase i Kvadraturen. Foto: Kjartan Bjelland

«For å skape en fremtidsrettet, trivelig og stor grønn bykjerne kan ikke de indre gateløp forbli på bilens premisser. Med god plass til bilene i bl.a. det nye p-huset under Torvet gir det en unik mulighet til allerede innen to år å lage en stor bilfri og grønn oase for gående og syklende. Et utvidet gågatenett med trygge sykkelveier og god plass til å parkere sykler.» skriver han i et innlegg på butikkens Facebook-side — der han får motbør så det holder.Brøvig er for tiden på ferie, og ønsker ikke å utdype sitt syn. Han skisserer en bilfri sone innrammet av Markens gate, Festningsgata og bussgatene Henrik Wergelands gate og Tollbodgata.

- Innbydende gatemiljø

— Det er i denne delen også vi har sett for oss at gateparkering kan forsvinne, til fordel for bredere fortau og mer innbydende gatemiljø, bekrefter Grete Kvelland Skaara, gruppeleder for KrF og avtroppende leder i byutviklingsstyret.

Tirsdag ettermiddag setter den borgerlige konstellasjonen seg til forhandlingsbordet for å drøfte politisk plattform.

Alt tyder på at parkeringspolitikk blir tema. Motstanderne har nemlig berammet omkamp om torvanlegget når det nye bystyret konstitueres 14. oktober.

Om vippepartiet Venstre skal godta å avlyse omkampen, vil de kreve «grønne tiltak» i bytte. Å fjerne p-plasser på gateplan er ett av dem.

Da bystyret vedtok reguleringsplanen høsten 2013 (34-18), sørget nettopp Venstre for følgende tilføyelse: «Ved etablering av parkering under Torvet lages en plan for reduksjon av gateparkering i sentrale deler av Kvadraturen».

Kirkegata mellom Skippergata og Gyldenløves gate har noen av de mest populære gateparkeringsplassene, som kan forsvinne. Foto: Vegard Damsgaard

18 millioner i inntekt— Flere av oss i Høyre og KrF har også vært inne på dette i valgkampen, et forslag som helt sikkert får støtte fra Venstre, sier Grete Kvelland Skaara.

- Hvor mange plasser?

— Det er umulig å si, vi må se på konsekvensene først.

Illustrasjonen viser det nye parkeringsanlegget, her sett under Øvre Torv. Foto: Veidekke Agder

I dag har kommunens parkeringsselskap 18 millioner i inntekt på gateparkering, mesteparten i city-delen. Fra før er det anslått at de kommunale p-husene vil miste to til fire millioner kroner som følge av torvprosjektet. — Da selskapet ble opprettet var det for å få orden på parkeringen. Ja, det har gitt inntekter til bykassen, men det har aldri vært hovedhensikten, fremholder Skaara.

Også på nedsiden av Markens er det aktuelt å fjerne plasser, men private parkeringskjellere gjør at gatene neppe blir helt bilfrie.

På sikt er det signalisert at flere større parkeringsflater i havna og Nybyen blir gjenstand for byutvikling, tilsvarende et tresifret antall plasser.

- Må ikke barbere av oss haka

Ifølge handelsstand og sentrale politikere er det for drastisk å bytte gateparkering mot torvparkering i forholdet 1:1, altså fjerne opptil 450 plasser.

- Vi må ikke barbere av oss haka, men begynne forsiktig; se på erfaringer og om næringsliv og innbyggere kan leve med det. På den annen side; når man får huset på plass, er det naturlig å gjøre endringer, sier Stian Storbukås, som blir ny leder for byutviklingsstyret.

Gyldenløves gate ved Wergelandsparken har noen av de mest populære gateparkeringsplassene, som kan forsvinne. Foto: Vegard Damsgaard

Frp-eren hevder en del av Sørlandetssenterets suksess skyldes 90-tallets parkeringspolitikk, da gateparkering ble fjernet i stor stil uten noe alternativ. Han mener gatetun og miljøgater noen steder kan være mer hensiktsmessig enn å stenge igjen med gågate.Saken vil trolig komme på bordet ikke så lenge etter at det nye utvalget tiltrer i november.

— Vi holder på å lage et forslag, men jeg har ikke lyst til å gå inn på detaljene. Vi ser på forskjellige kvartaler der vi mener gateparkering bør fjernes, og vurderer hva det frigjorte arealet kan brukes til, opplyser avdelingsleder Per Kjelsaas i ingeniørvesenet.