Slik blir Torvet parkeringsanlegg. Foto: Veidekke Agder
Slik blir Torvet parkeringsanlegg. Foto: Veidekke Agder
Innkjøringen Torvet parkeringsanlegg. Foto: Veidekke Agder
Slik blir Torvet parkeringsanlegg. Foto: Veidekke Agder
Slik blir Torvet parkeringsanlegg. Foto: Veidekke Agder
Slik blir Torvet parkeringsanlegg. Foto: Veidekke Agder
Slik blir Torvet parkeringsanlegg under Nedre Torv. Foto: Veidekke Agder

— Opprinnelig skulle arkeologene ha startet arbeidet rett etter ferien, så vi ligger etter planen. Jeg er ikke bekymret for julehandelen, men vi er nok ikke ferdige med ny belegningsstein på Torvet til 17. mai. Men vi skal gjøre vårt for å komme så langt som mulig, uttaler distriktsleder Are Westbye i Veidekke Agder.

De 400-450 parkeringsplassene i to etasjer under Torvet skal tas i bruk innen julehandelen neste år.

Etter planen skulle Øvre Torv gjenåpnes for ferdsel før jul i år, og Nedre Torv innen 17. mai neste år.

Bygges som Oddernestunnelen

Brakkeriggen er på plass i Wergelandsparken. Foto: Reidar Kollstad

Men skjemaet sprekker fordi arkeologene kom i gang først 7. september — én måned senere enn forutsatt i anbudet. - Det var da vi fikk tak i folk, forklarer fylkeskonservator Yvonne Fernmar Willumsen, men presiserer at de ga entreprenøren beskjed om dette allerede i juni.

Arkeologene har fått 50 dager til å grave ut de 50 skjelettene de ønsker å analysere fra den gamle kirkegården ved Nedre Torv.

I mellomtiden rigges anleggsområdet med brakker på hjørnet av Wergelandsparken. Kalenderen viser trolig november før entreprenøren kan komme ordentlig i gang med sin storstilte utgraving.

— Når vi begynner å spunte med tunge anleggsmaskiner må arkeologene være ferdige med sitt arbeid, sånn at det blir trivelig for dem også å jobbe, påpeker Are Westbye.

Han forklarer at anlegget skal bygges «opp/ned» etter samme metode som Oddernestunnelen, som fra 2003 ble den nye E 18 ut av Kristiansand østover.

Slik blir Torvet parkeringsanlegg under Øvre Torv. Foto: Veidekke Agder

Etter at det er spuntet metallvegger dypt ned i grunnen, støpes et betonglokk oppå, for deretter å grave ut massene under. Arbeidet starter på Øvre Torv, og beveger seg i retning Markens.— Vi støper lokket som blir taket i parkeringshuset, legger så tilbake belegningsstein fortløpende ned mot Markens. Vi «ruller tilbake teppet» vi har tatt opp, illustrerer entreprenørsjefen.

Kravet har vært et innbydende anlegg, søylefritt og med ekstra brede båser. For å unngå søyler spennes det fast stålvaiere som stiver av betongtaket, en vanlig metode i større konstruksjoner.

- Forholder oss til planen

Parallelt med spuntingen på Øvre Torv etableres innkjøringsrampe i Festningsgata. Her blir det noe nedsatt fremkommelighet ettersom trafikkmønsteret legges om i en periode på tre måneder.

Også her må entreprenøren vente med å gå i gang, ettersom tiltak som berører fylkesveien må godkjennes av Vegdirektoratet.

De ansvarlige i kommunen er ikke kjent med utsettelsene da Fædrelandsvennen ringer.

Her i Festningsgata blir det innkjøring og utkjøring via en ny betongkulvert, motsatt vei av denne rampen som leder ned til en privat parkeringskjeller. Foto: Reidar Kollstad

— Inntil videre forholder vi oss til fremdriftsplanen som ligger i avtalen, sier rådgiver Arne Birkeland fra Kristiansand Eiendom. - Hva skjer med 17. mai-arrangementet?

— Nei, det har vi ikke diskutert, svarer han.

Denne uka ble kravet fra Torvets Venner om å stanse byggeprosjektet avvist av Kristiansand tingrett. De politiske motstanderne har berammet omkamp om parkeringsanlegget når det nye bystyret konstitueres 14. oktober.

- Min spådom at ikke vil være flertall i nytt bystyre for å bryte kontrakten, sier påtroppende ordfører Harald Furre (H).