Det er viktig å få frem hovedpoengene bak uttalelsene. Saken er viktig, og den fortjener nyansering.

Støy er en aktivitets begrensende faktor, og en ny havn i Kongsgård må kunne få operere fritt uten driftsbegrensninger. Kommunen skal i arbeidet med ny havneplan utrede støyproblematikken, og jeg har villet understreke at vi må få løftet støyutredningen høyere på agendaen slik at byen kan gjøre et valg med alle kortene på bordet.

Havnedirektøren håper containerhavna er en helt ny bydel om noen år

Jeg ønsker at vi gjør en grundig undersøkelse rundt støy slik at vi får en åpen diskusjon rundt konsekvensene av å flytte konteinerhavna.

Klok beslutning

Det å drive sentrumsnær havneaktivitet medfører å gjøre avveininger, og mitt anliggende har vært å få frem et tilstrekkelig godt underlag til at vi kan fatte en klok beslutning. Dette er en sak som går begge veier, omgivelsene rundt havna må også ta inn over seg hva det innebærer med en havn som nærmeste nabo.En grundig støyundersøkelse vil også vise hvilke rammebetingelser omgivelsene må forholde seg til.

-  I ytterste konsekvens kan havna bli værende i sentrum

Skal vi gjøre kloke valg med åpne øyne, må vi det ligge tilstrekkelig dokumentasjon til grunn for beslutningen. Mitt hovedanliggende har vært å understreke at i havneplanen så må støyelementet ikke undervurderes.

Ønsker jeg at konteinerhavna skal være igjen i byen? Nei, og ikke la det være noen tvil: Målet er å flytte konteinerhavna ut av sentrum og at vi får etablert en moderne havn i Kongsgård. Det er i tråd med bystyrevedtaket, og det er det vi jobber mot!Regionen har et stort behov for en moderne havn.

Utenfor havnas løfteevne

Når det gjelder jernbanetilknytning til en ny konteinerhavn i Kongsgård så er det et forhold som i dag ligger utenfor havnas egen løfteevne. Kanskje kan nasjonale midler bidra til å løfte et slikt prosjekt, noe som hadde vært veldig gledelig. Vi kommer selvsagt til å jobbe for at dette innarbeides i nasjonal transportplan eller andre mulige finansieringskilder, men det ligger nok et stykke frem i tid, noe som flytting av containerterminalen også gjør.

Det er imidlertid viktig å huske at Kristiansand Havn ikke blir uten jernbanetilknytning uavhengig om vi får jernbane til Kongsgård eller ikke. Jernbanesporet til ferja er planlagt opprustet, og godsmengden over ferge får stadig større betydning. På dansk side er det gjort opprusting av jernbanesporet frem til Hirtshals, og vi ønsker å gjøre tilsvarende tiltak i Kristiansand.