Kaia utenfor Caledonien Hotel er i ferd med å tømmes for containere for å gi plass til Tall Ships Races' mange seilskuter. Hvordan går arbeidet?

— Alt skal heldigvis ikke bort, men rundt 30 prosent av containerne går ut av området. Vanligvis har vi et veldig bestemt system over hvor de forskjellige containerne skal lagres, men nå samler vi dem og stabler dem høyere og tettere for å frigjøre arealer på Lagmannsholmen og containerterminalen. Vi har først og fremst purret på de som har varene stående her, slik at de sendes ut av havna uten at nye containere kommer inn.

Havnedirektør Halvard Aglen mener at havna i Kristiansand, med kort avstand til sentrum, er optimal som vertshavn for Tall Ships Races. Foto: Reidar Kollstad

Hvilke utfordringer møter dere når den vanlige aktiviteten stanses som nå?— Ferje- og cruisetrafikken vil gå som normalt, men på containerhavna stanser all aktivitet. Det er klart at det medfører en del ekstraarbeid. Vi har blant annet holdt tilbake en del ferier, og satt inn ekstra sommervikarer. Vi har sørget for at containere som er planlagt hit enten kommer før eller etter Tall Ships Races, noe som gjøres i samarbeid med andre aktører. Speditørene våre har virkelig strukket seg for å få det til. Erfaringen fra arrangementet i 2010 har heldigvis gjort håndteringen enklere, nå vet vi mer om hva vi bør tenke på i planleggingen og gjennomføringen.

Hva skiller Kristiansand fra andre vertshavner under Tall Ships Races?

— Alle havnene er valgt ut fordi de er godt egnet som vertshavner. Kristiansand er jo en storby i norsk målestokk med ressurser deretter, og en kvalitet er nærheten mellom kaien og sentrum. En stor havn som denne er likevel mer krevende enn en mindre, ettersom mer sjøtrafikk påvirkes. Vi har blant annet fem ferjeanløp daglig i høysesongen som skal gå som normalt under arrangementet, og det krever ekstra logistikk.

Kristiansand havn bidrar med 2,2 millioner kroner til gjennomføringen av festivalen, samtidig som dere stanser mye trafikk midlertidig. Er Tall Ships Races egentlig et stort minusprosjekt for dere?

— Ved å forskyve anløpene til før eller etter festivalen, forsøker vi ikke å miste gods. Vi er samtidig opptatt av å være i samspill i egen by, og når bystyret har gått inn for å legge arrangementet til havnen, vil vi gjøre vårt ytterste for å bidra til å skape en god folkefest for alle. Dessuten er det hyggelig å åpne havna for folk flest. Med god planlegging medfører det ikke store tap.

Det er viktig å huske på at det er konkurranse mellom aktørene som holder til på havna, og slik skal det også være.

Hvor stor er så forvandlingen fra havnen i daglig drift, til hvordan den ser ut de fire dagene skutene er i byen?

— Den blir selvsagt preget av at containerne er flyttet og at et større areal er tilgjengelig for publikum. Den store opplevelsen blir likevel de 82 skutene, noen av dem blant verdens største, som vil fylle havna. Havna har vært aktuell og i drift i flere hundre år, og det vil også gi rom for å reflektere over havna og skutenes historie.

Da du overtok som havnedirektør i 2012 var havna preget av en pågående konflikt mellom Color Line og Fjord Line. Hvordan var det å gå fra stillingen som rådmann i Grimstad, til stillingen som direktør i ei havn preget av bråk?

— Konflikter drar alltid med seg noe tilleggsturbulens, og den tydeligste konflikten var nok mellom Fjord Line og havna. Etter at det ble ryddet opp har det vært lite støy, og aktiviteten i dag er ikke preget av konflikter. Det er likevel viktig å huske på at det er konkurranse mellom aktørene som holder til på havna, og slik skal det også være.

Havna er i dag i vekst, og det forventes også ytterligere vekst i de kommende årene. Er det spennende tider som havnedirektør?

— Jeg kan egentlig ikke tenke meg noe som er mer spennende enn å være havnedirektør på Sørlandet for tiden. Vi har vekst på områdene våre, og ved at vi geografisk sett ligger nærmest EU, forventer vi fortsatt vekst. Havnen er under transformasjon, med langsiktige planer om å flytte ut av byen. Området havna ligger på i dag, er sentrumsnært og viktig for byen. I første omgang handler det om å utvikle Silokaia, der det skal bygges 700 leiligheter.

Havnedirektør Halvard Aglen synes byutviklingen som foregår på Silokaia er spennende, og ser gjerne at tilsvarende prosjekter igangsettes når containerhavna ved Caledonien en gang er historie. Foto: Reidar Kollstad

Hvilke grep er da de viktigste for at dere kan holde tritt med utviklingen, og hevde dere både nasjonalt og internasjonalt som havn?

— For oss er det viktig å ha ei havn som fungerer effektivt og godt for alle som driver transport, slik at vi blir et naturlig valg. Vi bygger ny containerhavn steg for steg, men passer på å utvikle havna i et tempo som ikke går for fort. I august åpnet vi hundre nye meter kaifront på Kongsgård, der vi nå totalt er oppe i 450 meter. Det er viktig at brukere av havna ser at det skjer en utvikling.

Da håper jeg på å få se en integrert bydel i samspill med Kvadraturen, som en del av et godt sentrum.

Og med en gradvis utvidelse av havneområdene, følger omsetningen med tempoet?

— Omsetningen stiger hele tiden, men ikke dramatisk mye. I år håper vi på å krysse 100 millioner kroner i omsetning, og vi har drøye 2000 store anløp i året. Totalt går 1,3 millioner passasjerer i land her hvert år, rundt hundre tusen av disse er cruiseturister. For regionens næringsliv og reiseliv er det gode tall. Det er anslått at hver cruiseturist legger igjen 860 kroner hver, noe som tilsvarer godt over 80 millioner kroner i inntekter til regionen takket være cruiseanløpene.

Den nye havneplanen strekker seg jo hele 50 år fram i tid, og også dagens containerhavn skal etter planen flyttes til Vige og Kongsgård. Når kan vi se resultater på kaien ved Caledonien?

— Når vi kan flytte containerhavna er ikke sikkert, men havneplanen skal nå tas med videre i kommuneplanen. Det som er sikkert, er at containerne må flyttes samlet når de først flyttes.

Hva ønsker du selv å se på havna når containerne om noen år er flyttet bort for godt?

— Da håper jeg på å få se en integrert bydel i samspill med Kvadraturen, som en del av et godt sentrum.

Kunne du selv tenkt deg å bo der?

— Absolutt. Det er så mange spennende boligprosjekter på gang, at det absolutt ikke er utenkelig.

Men tilbake til Tall Ships Races. Hvordan vil du selv bruke festivaldagene?

— Det blir en del jobb underveis, som å delta på åpningen og de offentlige arrangementene. Men jeg vil også bruke tid til å se på skutene, en god del er åpne, og i tillegg skjer det mye spennende på scenene. Det blir uansett fine dager på jobben.