Det nærmer seg folkefest og Tall Ships Races med stormskritt. Hvordan ligger dere an?

De store linjene er på plass, men det er et stort arrangement med mange detaljer som det ikke er mulig å fylle før de siste ukene. Det er hektisk, og jeg er glad for at det er noen uker igjen.

Om ei uke starter arbeidet med å tømme havna for containere før Tall Ships Races inntar byen. Prosjektleder Bjarne Ugland spår folkefest også denne gangen. Foto: Kjartan Bjelland

I 2010 ble det beregnet at 400.000 mennesker deltok på festen. Hvordan organiserer dere et arrangement av en slik størrelse?I tillegg til styret, meg selv som prosjektleder og assisterende prosjektleder, har vi blant annet folk som har ansvar for havna. De sørger for at skutene kommer greit inn og at de får den servicen de trenger, og en leder har ansvar for å omforme havna fra containerhavn til festivalhavn. En liaisonsjef har ansvar for alle de frivillige, som er med på å omforme havna. Uten de frivillige hadde det ikke vært mulig å arrangere Tall Ships Races her. De rigger havna, boder og scener, og hadde de tatt betalt for jobben, hadde det ikke gått rundt økonomisk.

Sist gang budsjetterte dere med 25 millioner kroner — i år er rammene noe romsligere. Kommer dere i havn økonomisk?

Foreløpig ser det slik ut, men det kan også dukke opp uventede kostnader. En utfordring er at det er flere større seilskuter enn sist, og det medfører kostnader. Vi har også økt kostnadene knyttet til sikkerhet, men det ser ut til at vi klarer oss økonomisk.

Vi har lagt ned et større arbeid i at Tall Ships Races skal være en folkefest for alle, og at vi ikke lar noen ufrivillig holdes utenfor.

Hvordan sørger dere for at sikkerheten er så god som mulig?

På et stort arrangement er sikkerheten vesentlig, og vi jobber ut fra en ROS-analyse som er utformet til arrangementet. Vi jobber tett med politiet, brannvesenet, Røde Kors og Securitas, som gjør det de kan for å gi arrangementet så trygge rammer som mulig.

Forventer dere like mange mennesker innom havna som i 2010?

Det er jo en utfordring å telle publikum på et arrangement uten billetter, og om det var 400.000 innom forrige gang, kan derfor diskuteres. På en av konsertene i 2010 telte politiet 25.000 personer, men vi har ingen nasjonale headlinere i år, og satser på lokal kultur med lokale artister. Totaltilbudet tilsier likevel at folk vil komme i år også, og vi tror at det totale besøket vil bli større enn forrige gang.

Hva har det å si for Kristiansandsregionen at Tall Ships Races arrangeres her?

Jeg tror det er et veldig godt arrangement både for kommunen og næringslivet, som får profilert seg både lokalt, nasjonalt og internasjonalt. I år vil vi gjøre noe vi ikke fikk råd til forrige gang, nemlig å lage en ringvirkningsanalyse på samme vis som det ble laget etter arrangementet i Bergen i fjor. På den måten kan vi bedre se betydningen av arrangementet for regionen.

Er det noe dere har ønsket å gjøre annerledes etter arrangementet i 2010?

Fra det fullstappede Tall Ships-programmet har Bjarne Ugland vansker med å plukke ut et høydepunkt. - Det er nok heller slik at hele festivalen blir det store høydepunktet, sier han. Foto: Kjartan Bjelland

I det store og hele har vi ikke gjort så mange endringer, men heller justeringer. Festen i 2010 ble en del større enn vi hadde forestilt oss, og det stiller vi bedre forberedt til i år. Vi har lagt ned et større arbeid i at Tall Ships Races skal være en folkefest for alle, og at vi ikke lar noen ufrivillig holdes utenfor. Derfor har vi for eksempel spesielt invitert barn fra behandlingshjemmene Lillebølgen og Storebølgen, som sammen med ledsagere får være med opp på en av skutene, der vi har et spesialopplegg med mat og underholdning. Du hadde samme stilling som prosjektleder forrige gang Kristiansand var vertshavn for Tall Ships Races. Hvorfor tok du på deg jobben nok en gang?

Tankene bak Tall Ships Races fascinerer meg. Jeg ønsker å være med på et opplegg som inkluderer barn og ungdom, og som er med på å få dem til å bli glade i sjø og skip. De kan knytte forbindelser som går over både landegrenser og språkgrenser. Jeg er også med fordi vi får lage en gratisfest for hele regionen, og det er bra for byen og næringslivet.

Hvordan ser du for deg at festen vil prege byen i år?

En folkefest innebærer jo at vi skal ha et program som interesserer alle, både barn og voksne. Vi har med oss flere restauranter, og vi har to scener som vi fyller med forskjellige tilbud. Blant annet skal det arrangeres en egen shantyfestival under arrangementet, der tolv shantykor deltar med arbeidssang.

Da Tall Ships Races ble arrangert i Kristiansand i 2010, var 400.000 mennesker innom byen for å oppleve folkefesten. I år satser prosjektleder Bjarne Ugland på at minst like mange skuelystne tar turen. Foto: Vegard Nekstad

Er det noen skuter folk bør vie ekstra oppmerksomhet under festdagene?Vi har i år et veldig eksotisk besøk, der skuter helt fra India, Brasil, Ecuador og Australia har meldt sin ankomst. 82 skuter er registrert, og av disse regnes 31 som A-skuter, altså den største klassen. Tall Ships Races har blitt arrangert siden 1956, men dette er det største antallet store skuter som noensinne har deltatt. De tre største er fra Russland, og er også verdens tre største seilskuter. Legger du til en norsk og en polsk skute, vil verdens fem største operative seilskuter delta.

Hvordan er stemningen på kontoret nå de siste ukene før det braker løs?

Det er ikke slik at jeg ikke får sove om kvelden, men de siste ukene blir det ofte veldig lange arbeidsdager. Det er så mye som skal trykkes, produseres og sjekkes for at alt skal gå greit. Den siste uka er det fullt kjør i havna, for først da kan vi begynne å tømme den for konteinere, før vi kan rigge scener og boder. Da går det i ett alle dagene.

Får du tid til å hygge deg med arrangementet selv, og hva blir høydepunktet i år?

Sist fikk jeg nesten ikke med meg noe, så vi prøver å legge det opp slik at også vi som arrangerer får sett litt av det som skjer på festen i år. Jeg har nok litt utfordringer med å velge ett høydepunkt. Det er nok heller slik at hele festivalen blir det store høydepunktet.