Investoren søkte kommunen om bruksendringfor den tidligere bussgarasjen sentralt i Vågsbygd, fra treningssenter til matvarebutikk.

Torsdag avslo byutviklingsstyret søknaden med sju mot to stemmer.

— Konflikt med syklistene

— Vi er litt skeptiske til trafikkvekst der, med tanke på at sykkelekspressveien passerer forbi. Trafikken av kunder vil komme i konflikt med syklistene, påpeker Eirik Dåstøl Langeland (Ap) overfor Fædrelandsvennen.

Etter oppstarten i 2012 har det vært tunge tak for Spring. Det vil si totalt 14 millioner kroner i negativt resultat, og en omsetning på bare 7,5 millioner.

Kurt Mosvold. Foto: Arkivfoto

Senteret har 1050 medlemmer, men trenger ytterligere 200 for å gå i balanse. De siste par årene har konkurransen hardnet til i Vågsbygd.— Det er en tøff bransje, derfor må vi hele tida vurdere alternativer. Men det blir uansett drift hos Spring i god tid fremover, ingen medlemmer trenger å frykte umiddelbar nedleggelse, uttalte styreleder Kurt Mosvold i forrige uke.

Huseieren eier 90 prosent av treningssenteret, mens daglig leder Lene Røstad har ti prosent.

- Sprer handelen

Plan- og bygningssjefen anbefalte politikerne å avslå søknaden, noe de lyttet til.

Eirik Dåstøl Langeland (Ap). Foto: Arkivfoto

— Et annet argument er at Vågsbygd Senter er bydelens naturlige handelssentrum, så dette blir å spre handelen utover, noe vi ikke ønsker, sier Langeland. Både Vidar Kleppe (Dem.) og Stian Storbukås (Frp) ville godkjenne matbutikken.

«Det vises til at tiltaket innebærer minimale bygningsmessige inngrep. Plasseringen ligger gunstig til med hensyn til vei og offentlig kommunikasjon, og etablering av en lokal butikk kan bidra til mindre trafikk i nærområdet. Plan-, bygg- og oppmålingsetaten får fullmakt til å sette nødvendige vilkår som ivaretar trafikksikkerheten med hensyn til sykkelekspressveien.» het det i Frp-forslaget.