1997 rullet Toyota ut sine første hybridbiler, først en mellomstor buss kalt Coaster, og senere samme år Prius.

Prius var verdens første serieproduserte personbil med en hybrid drivlinje.

Volumet har økt fra år til år, og ved utgangen av april i år hadde Toyota passert ni millioner produserte hybridbiler, ni måneder etter at de passerte åtte millioner hybridbiler.

Fra starten med to modeller selger de i dag 33 hybridbiler og én ladbar hybrid, i 90 forskjellige land over hele verden. De inkluderer også Lexus i disse tallene.

I en pressemelding sier Toyota at målet nå er å selge 1,5 millioner slike biler i året, og at de vil passere totalt 15 millioner hybridbiler i 2020.

Så langt mener Toyota at disse bilene har gjort at det er blitt sluppet 67 millioner tonn CO2 mindre enn om dette skulle vært biler med en konvensjonell drivlinje.

OPPHAVSMANNEN: Takeshi Uchiyamada, nestleder i Toyota Motor Corporation, er mannen bak hybridene til merket. Her markerer han at de passerte fem millioner produserte biler i 2013. Han står ved siden av den aller første generasjonen Prius. Foto: Produsenten

Over 50.000 i NorgeDet er på hjemmemarkedet Toyota har levert flest, med nær 4,4 millioner enheter, Nord-Amerika står for nær tre millioner, mens 1,1 millioner slike biler har havnet i Europa.

Den første Toyota-hybriden som kom til Norge, var Prius i 2000. Siden den gang er det levert 50.474 hybrider fra Toyota og Lexus her til lands.

Nye Audi A6:

Yaris mest levert

Selv om Prius har vært desidert lengst på markedet, er det Yaris hybrid som er den mest leverte modellen i Norge.

Siden den ble introdusert her i 2012, har 12.456 norske kunder skaffet seg en, ifølge tall fra den norske importøren. Så langt i år er bortimot 85 prosent av alle nye Toyota-modeller som er levert til i Norge, med en hybrid drivlinje.

ORIGINALEN: Motorrommet i den første Priusen, som kom i 1997. Prius kom til Europa og Norge i 2000. Foto: Produsenten

På verdensbasis er det Prius som er den desiderte bestselgeren, med nær 7,5 millioner leverte biler siden den kom for nær 20 år siden.Til tross for at Toyota var tidlig ute med elektriske motorer i sine biler, har de sagt at de ikke vil bygge rene elbiler. Nullutslippsteknologien de i stedet saster på, er biler som går på hydrogen.

Lyst til å lese mer om bil? Sjekk disse sakene: