I år har hybridbilsalget i Norge tatt av. Det er særlig de ladbare hybridene som har funnet mange nye kunder.

I løpet av årets fire første måneder er det registrert 6725 slike personbiler i Norge, en vekst på 349 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken. For hybridene som ikke er ladbare, er det også vekst – 4980 registrerte personbiler av denne typen er det 35 prosent mer enn i samme periode i fjor.

Samlet står disse bilene nå for nær 25 prosent av alle nye biler i 2016. Årsaken er mange nye modeller, samt avgifter som gjør dem gunstige sammenlignet med diesel— eller bensinbiler med tilsvarende motoreffekt.

Flest nye registreringer så langt i år er det Mitsubishi Outlander som står for, med 1832 hybrider til og med april. Det vil si at 91 prosent av alle Outlander-kunder går for modellen med to motorer.

Er hydrogen mer effektivt?

5000 i år

Administrerende direktør Rune Gjerstad hos Mitsubishi i Norge trekker frem en viktig årsak til at denne modellen selger så bra.

SUKSESS: Rune Gjerstad hos Mitsubishi i Norge tror biler av denne typen har kommet for å bli. Foto: Jan Petter Lynau / NTB scanpix Foto: Lynau, Jan Petter

– Mitsubishi Outlander Plug In Hybrid er markedets eneste ladbare SUV med firehjulstrekk, med det som kan karakteriseres som en hyggelig pris. Det vil si at markedet har fått med seg at dette er «value for money».Gjerstad regner med at de vil levere nærmere 5000 slike Outlander i år, noe som høyst sannsynlig vil gjøre den til markedets mest solgte i sitt segment.

Volkswagen Golf GTE har så langt i år fulgt tettest etter Outlander, men den er ikke ventet å oppnå like høye tall. Informasjonssjef hos Volkswagen i Norge, Anita Svanes, sier de regner med å levere 4000 Golf GTE i 2016. Hun mener det er en klar årsak til at biltypen opplever vekst.

Enkle i bruk

– Kundene ser besparelsen i å velge en teknologi som for mange gjør at de kan kjøre bilen i rent elbilmodus i det daglige og ha den ekstra rekkevidden til de lange turene, sier Svanes.

Gjerstad hos Mitsubishi er enig.

– Kombinasjonen av å kunne kjøre rent elektrisk på korte og mellomlange kjørelengder, samtidig med at man ikke trenger å bekymre seg for rekkevidde, er noe som markedet verdsetter.

  • **Men

: Frykter folk vil velge hybrid i stedet for elbiler**

Han er også sikker på at ladbare hybridbiler har kommet for å bli.

– Det er også slik at det tar tid å lade biler med lang elektrisk rekkevidde. Vår fullades på cirka 5 timer i vanlig stikkontakt. Det er overkommelig for de aller fleste. Ladetider som er lengre enn dette kan være med på å påvirke ditt bruksmønster. De færreste ønsker at ladetider skal påvirke bruksmønsteret for bilen.

Hybridleveringer til og med april

April2016
1. Mitsubishi Outlander5071 832
2. Volkswagen Golf6021 552
3. Toyota Auris*4161 495
4. Toyota RAV4*2721 290
5. Toyota Yaris*3471 246
6. Audi A3196812
7. Volkswagen Passat361618
8. Toyota Prius*195524
9. BMW X5138471
10. Volvo V6053344
* Ikke ladbare hybrider

Kilde: Opplysningsrådet for veitrafikken

Opptatt av el— og hyrbidbiler?