I fjor ble det totalt registrert 189 nye cabrioleter i Norge, i et personbilmarked på vel 150.000 biler. Det gir en markedsandel på 0,1 prosent, ifølge tall fra Opplysningsrådet for Veitrafikken.

Slike biler har naturlig nok aldri vært noen storselgere i Norge, men for vel ti år siden var det langt mer vanlig at det ble kjøpt nye biler med cabriolettak her til lands.

I 2003 ble det registrert 1335 biler slike biler, det ga segmentet en markedsandel på 1,2 prosent.

Den gang var det Peugeot, og cabrioleten 307, som solgte best, med 279 nye registreringer, 90 flere enn det totale markedet i fjor.

Men sjekk denne cabrioleten:

Peugeot leverte også modellen 206 som cabriolet, 91 stykker i 2003. Nest mest solgt av cabrioletene var Mercedes-Benz SLK med 171, fulgt av Saab 9–3 med 154. Peugeot har ikke solgt en eneste ny cabriolet i Norge siden 2014, da ble det registrert én 308 cabriolet. De har i dag ingen rene cabrioleter i sitt sortiment.

Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken

Negativ trend

BMW er importøren som har hatt best tak på det takløse markedet de senere år i Norge. De tilbyr flere forskjellige BMW-er og Minier her i landet, men salgstallet er likevel ganske beskjedent, tilsammen 67 biler i 2015.

DEN GANG DA: På midten av 2000-tallet solgte Peugeot 307 CC alene langt mer enn hele cabrioletsalget i 2014. Foto: Foto: Grundseth, Dag W/NTB scanpix

— Cabrioletsegmentet har hatt en negativ trend over flere år. Årsakene er nok mange, men en forklaring kan være at det tilbys mange flere nisjemodeller og SUV-modeller nå enn for få år siden. Det kan også ha en sammenheng med trender, kanskje er det ikke like «in» å kjøre cabriolet lenger, sier Christian Gottschalk, informasjonssjef hos den norske BMW-importøren.

Han tror nedgangen vil fortsette.

- Vi forventer i underkant av 40 cabrioleter i år, sier han.

— Kunne solgt mer

Samtidig kan det se ut som tallene for cabrioletsegmentet vil stige i år. Grunnet én enkelt modell, Mazda MX-5. Den kom i sin fjerde generasjon i fjor, og Wenche Skarpodde hos Mazda i Norge sier etterspørselen er god.

— Interessen og etterspørselen har vært og er stor, og vi kunne solgt mer hvis vi hadde hatt tilgang på flere. Det er litt begrenset hvor mange biler vi får til Norge, men alle de 140 bilene vi har fått så langt, er solgt.

Det ble registrert 13 MX-5 i fjor, og 15 året før.

Himmelen som tak

— Nå kommer jo MX-5, den har de solgt et par stykker av, har jeg hørt, og den er ganske rimelig, sier Jon Winding-Sørensen, biljournalist og cabrioleteier i 50 år. For øyeblikket har han cabrioleten Daihatsu Copen og en Renault Twizy som ikke har sidevinduer.

ENTUSIASTEN: Jon Winding-Sørensen har hatt cabrioleter i 50 år. Han kaller sin Renault Twizy en «horisontal-kabriolet.» Den har ikke sidevinduer. Foto: Stein Bjørge/NTB scanpix

Han mener at mye av problemet for cabrioleten de senere årene har vært at modellene i hovedsak har vært dyre. For drøyt ti år siden var flere av de takløse bilene som solgte godt, relativt rimelige. Som de nevnte Peugeot-modellene og Renault Mégane.

— Dyre biler kjøpes gjerne på firma, og det går greit å kjøpe en coupé på denne måten, men går du for en cabriolet, tror alle at du bare tenker på å ha en dame som har langt, blondt og flagrende hår ved siden av deg, som ikke er kona di.

Winding-Sørensen mener at bilene overhodet ikke er sesongbiler, og sier at de, uansett om det er stål- eller tøytak, blir fort varme – og at støy i kupeen heller ikke er noe problem.

— Det er jo en kjent sak at får du folk til å sette seg i bilen, så er det større sjanse for at de kjøper den, men når så du sist en cabriolet i en bilbutikk? Folk burde kjøre mer med himmelen som tak, sier Winding-Sørensen.